De beste klanten komen niet snel terug: waarom vooral de afwezigheid van Chinese toeristen een groot drama is - Business AM

2021-12-13 08:00:38 By : Mr. Juwen Liang

Home » De beste klanten komen niet snel terug: waarom vooral de afwezigheid van Chinese toeristen een groot drama is

Dit had het jaar moeten zijn waarin reizen en toerisme een grote comeback maakten. In Europa en Azië heropenden veel landen hun luchthavens en verwelkomden toeristen. Maar ze worden geconfronteerd met een nieuwe realiteit: varianten als Omikron zorgen voor wereldwijde paniek, waardoor overheden de grenzen weer moeten sluiten. Maar het grootste probleem waarmee de wereldwijde toeristenindustrie wordt geconfronteerd, is dit: de grootste en beste klanten – Chinese toeristen – komen al een tijdje niet meer terug. En dat lijkt niet snel te gebeuren.

Als onderdeel van zijn inspanningen om een ​​zero-covid-aanpak te handhaven, heeft China aangekondigd dat internationale vluchten in de winter op 2,2 procent van het pre-covid-niveau zullen worden gehouden. Sinds augustus is het land bijna volledig gestopt met het uitgeven van nieuwe paspoorten en heeft het alle aankomsten een quarantaine van 14 dagen opgelegd. Terugkeren naar China vereist ook bergen papierwerk en meerdere Covid-19-tests.

Geen enkel land is de afgelopen tien jaar zo belangrijk geweest voor de wereldwijde reis- en toerismemarkt als China. Chinese toeristen gaven in 2019 zo'n 250 miljard euro uit, meer dan welke andere nationaliteit dan ook. Hun langdurige afwezigheid zou betekenen dat de reisinkomsten waarschijnlijk niet snel zullen terugkeren naar het prepandemische niveau. En analisten zeggen dat het nog twee jaar kan duren voordat China volledig heropent.

De recente ontdekking van Omikron heeft landen ertoe aangezet om reisbeperkingen opnieuw op te leggen of reizigers helemaal te verbieden. Het is opnieuw een klap voor een industrie die, hoewel nog steeds aan het bijkomen van het gebrek aan Chinese toeristen, zich net begint te herstellen. De recessie treft vooral Noord- en Zuidoost-Azië. China is daar verreweg de nummer 1 bron van toerisme.

In Vietnam heeft de pandemie volgens de regering ertoe geleid dat meer dan 95 procent van de toeristische bedrijven hun activiteiten heeft gesloten of opgeschort. Vóór de pandemie stroomden Chinese bezoekers massaal naar de badplaatsen Da Nang en Nha Trang, goed voor ongeveer 32 procent van de buitenlandse toeristen die het land binnenkwamen.

De plaatsen die zich richten op Chinese toeristen die in groepsarrangementen reizen, zijn het hardst getroffen. Op het Zuid-Koreaanse eiland Jeju, populair bij Chinese bezoekers voor visumvrije toegang, daalde het aantal toeristen uit China met meer dan 90 procent tot 103.000 in 2020, van meer dan 1 miljoen in 2019. Van januari tot september dit jaar. jaar was dat aantal slechts ongeveer 5.000. Maar liefst de helft van de belastingvrije winkels voor Chinese toeristen in Jeju is gesloten en op drie na zijn alle werknemers ontslagen op de populairste winkelplek van het eiland voor toeristen op het eiland, het Big Market Shopping Center.

Chinese bezoekers vormen een kleiner deel van de totale toeristenmarkt in Europa dan in Azië het geval is, maar in de jaren voor de pandemie was hun aantal toch fors gestegen. Tussen 2012 en het begin van de pandemie is het aantal Chinezen dat op vakantie naar de EU kwam verdrievoudigd (van ruim 5 miljoen naar 15 miljoen).

Maar het aantal Chinezen dat op vakantie naar Europa komt (en nu wegblijft) geeft geen goed beeld van de werkelijke impact. Dit komt omdat Chinese toeristen in Europa veel meer geld verdienen dan bijvoorbeeld toeristen uit de EU zelf of andere delen van de wereld. Chinese toeristen willen immers het maximale uit hun reis naar Europa halen. Ze hebben niet veel vrije tijd, en voor de meeste mensen zal een lange reis helemaal naar Europa een once-in-a-lifetime soort reis zijn. Ze willen er dus voor zorgen dat ze zoveel mogelijk kunnen zien en doen. En dat mag wat kosten. De gemiddelde uitgaven variëren van 1.500 tot 3.000 euro per reis naar Europa, afhankelijk van de bestemming, en Chinese toeristen gaven in 2019 ongeveer 180 euro per dag uit in Frankrijk. Bovendien ging een derde van hun uitgaven naar de aankoop van winkelgoederen, vooral luxeartikelen, groeit met 9 procent per jaar.

In de afgelopen jaren zijn Chinese toeristen niet gerangschikt onder de 10 meest frequente bezoekers van Spanje naar nationaliteit, maar hun uitgaven hebben hen op de eerste plaats gezet. Volgens een rapport van de European Travel Commission was Frankrijk vóór de pandemie de populairste bestemming buiten Azië voor Chinese toeristen. In 2018 bezochten 2,2 miljoen Chinese toeristen Frankrijk en gaven in totaal 4 miljard euro. In 2019 reisden meer dan 2,4 miljoen Chinezen naar Frankrijk.

Toerisme is een van de belangrijkste industrieën in Europa en droeg in 2018 3,9 procent bij aan het bbp van de EU en was goed voor 5,1 procent van de totale beroepsbevolking, ofwel 11,9 miljoen banen. De totale economische verliezen door het gebrek aan Chinese toeristen in Europa lopen nu voor het tweede jaar op rij en mogelijk ook volgend jaar op tot bijna 10 miljard euro per jaar.

In 2019 bezochten twee miljoen Chinese toeristen Italië. Dat jaar vormden Chinezen nog steeds ongeveer 40 procent van de internationale bezoekers van het Colosseum in Rome. De site had zijn panelen en gidsen die waren aangepast om de Chinese taal te bevatten, samen met Engels en Italiaans. Zoals zoveel andere plaatsen had Rome maatregelen genomen om bezoekers uit China tegemoet te komen. Het leerde zijn taxichauffeurs om zijn Chinese klanten te bedanken met een "xie xie", of "dankjewel" in het Mandarijn. De belangrijkste luchthaven, Fiumicino, bood zelfs een persoonlijke belastingvrije winkelservice aan om Chinese reizigers aan te trekken.

Volgens Fausto Palombelli, hoofd van de toeristische afdeling van Unindustria, een zakenvereniging in de regio Lazio, waartoe ook Rome behoort, is hun verdwijning een "verwoestende klap" toegebracht aan bedrijven die in deze specifieke groep hadden geïnvesteerd. Het aantal internationale toeristen dat in Italië aankomt, blijft sowieso 55 procent lager, vergeleken met een daling van 48 procent in heel Europa, volgens statistieken die in juni zijn gepubliceerd door ENIT, het nationale VVV-kantoor.

Maar de afwezigheid van Chinese toeristen wordt het sterkst gevoeld in Europese landen die niet zo vanzelfsprekend lijken. Hongarije en Tsjechië waren de populairste bestemmingen in Centraal- en Oost-Europa onder Chinese toeristen. Ze vormden vóór de pandemie 50 procent van alle toeristen in die landen.

(ABM FN-Dow Jones) Fastned heeft een vijfjarige obligatie geherfinancierd met een nieuwe vijfjarige obligatie met een couponrente van 4,5 procent. Dat maakte het snellaadbedrijf maandag bekend.

Beleggers met Fastned-obligaties met vervaldatum in 2022 konden hun obligaties ook inwisselen voor de nieuwe effecten. Dat gebeurde voor 2,5 miljoen euro.

Fastned heeft nu haar aflossingsverplichting teruggebracht van 20 miljoen euro vorig jaar naar 11,5 miljoen euro.