Audi A8 Eerste rijtest - AutoWeek

2021-12-13 08:10:35 By : Ms. Liu Winni

Schrijf je nu in met korting

Kies nu voor een abonnement met korting

Om in te loggen op Mijn AutoWeek moet je akkoord gaan met onze privacyvoorwaarden.

Je leest het in AutoWeek 43

Het moet ooit een vijfsterrenhotel zijn geweest, maar de zichtbare verwijdering van een van die vijf sterren uit de bewegwijzering van dit Spaanse resort vertelt het verhaal van een bedrijf dat langzaam failliet ging. Het is een van de vele slachtoffers van de crisis die Europa jarenlang in een wurggreep houdt. De stilte staat in schril contrast met de bedrijvigheid die hier ooit moet zijn geweest. Dat contrast is ook aanwezig in de auto die ons hier bracht: de nieuwe Audi A8. Een auto die alle kanten op kijkt, behalve de achterkant. Geen enkele andere Audi brengt de voorsprong door technologie immers meer in de praktijk dan deze.

Onder de naam Audi AI heeft het merk een reeks actief denkende en handelende systemen ontwikkeld die de nieuwe A8 naar niveau 3 brengen als het gaat om autonoom rijden. Dit betekent dat de auto dankzij Traffic Jam Pilot volledig autonoom kan rijden tot 60 km/u op een weg met twee rijstroken. In tegenstelling tot de systemen die momenteel op de markt zijn, vraagt ​​de A8 alleen je aandacht als het systeem dat echt nodig acht. Bovendien kun je de tijd in het verkeer eigenlijk aan iets anders dan het verkeer besteden. Maar het gaat verder. AI Active Suspension zorgt ervoor dat de A8 vooruitkijkt op de weg die voor hem ligt. Als het systeem bijvoorbeeld een kuil registreert, kan het door middel van de onafhankelijke luchtvering en vier elektromotoren de hoeken van de A8 die die kuil raken iets optillen. De wielen die door de kuil gaan, hebben dan meer veerweg om de impact op te vangen. Dit systeem elimineert ook de noodzaak voor traditionele stabilisatorstangen. Rollen en duiken kan immers actief en per wiel worden voorkomen.

Nog een laatste troef: bij een dreigende aanrijding vanaf de zijkant kan het systeem binnen een halve seconde één zijde acht centimeter omhoog brengen. Het voordeel hiervan is dat het rakende voertuig de sterkere dorpels raakt en niet de relatief kwetsbare deuren, wat de bescherming van de inzittenden ten goede komt. Audi zegt dat de massa zo laag is dat kantelen met de A8 eigenlijk onmogelijk is. Wat meer technisch vernuft? Als A8-bezitter parkeer je via een app op je smartphone. Zowel parallel als loodrecht en eventueel in een garage. U hoeft hiervoor niet in de auto te zitten. Terwijl het decor om ons heen symbool staat voor het verleden, toont de A8 op veel manieren de nabije toekomst.

Het duurt nog wel even voor 2018, zeker omdat de A8 die vanaf november geleverd wordt al het bovenstaande nog niet kan. Mede noodzakelijk door de beperkende kracht van de huidige wetgeving kan het nieuwe vlaggenschip pas in de loop van volgend jaar met bovenstaande technologie worden opgeleverd. Voorlopig kunnen we de systemen alleen in een afgesloten ruimte ervaren. Dat wil niet zeggen dat de A8 in zijn huidige staat een verouderde auto is. Althans, zo ervaren we onderweg. Je moet de auto nog wel actief in de gaten houden, maar hij rijdt al korte stukken zelfstandig op gepaste afstand van zijn voorganger en netjes tussen de lijntjes. Toch loopt Mercedes-Benz momenteel verder, zowel qua flexibiliteit als mogelijkheden, omdat de A8 niet zelfstandig van rijstrook verandert.

Zelfsturend valt op dat het standaard luchtgeveerde onderstel met adaptieve dempers op bijna alle vlakken de verwachtingen overtreft. We zijn nog op zoek naar de sportwagendynamiek waar het merk het tijdens de persconferentie over heeft, maar de limousine biedt veel meer rijplezier dan je op basis van formaat en gewicht zou verwachten en is zo comfortabel als je maar kunt wensen. In Comfort glijden de wielen net zo licht en moeiteloos over de weg als het stuur tussen je vingers, zoals je van een topklasse limousine mag verwachten. Het is een beetje zoals het zwaaien van een boot. Aan de andere kant van het spectrum, in de dynamische modus, gaan alle optionele of niet-optionele systemen aan het werk om de Audi veel kleiner te laten lijken dan hij is. De luchtvering zakt veel, de besturing is directer en minder krachtig en door de optionele vierwielbesturing kan de achterkant veel meer mee in bochten. Op een kronkelige bergweg merk je hoe moeiteloos – zij het nog een beetje ver – de A8 de bochten aan elkaar rijgt.

Quattro vierwielaandrijving zorgt voor veel trekkracht en het gemak waarmee je het tempo opvoert maakt een positieve indruk. De bestuurbare achterwielen helpen ook om de draaicirkel aanzienlijk te verkleinen, waardoor de auto veel minder immens aanvoelt in een stedelijke omgeving. Zolang je de A8 nog zelf moet parkeren, een welkome bijkomstigheid bij een voertuiglengte van 5,17 meter.

Mocht je het overzicht toch kwijtraken, dan staat er een leger aan camera's en sensoren op de optielijst om je bij te staan. Hierdoor is het mogelijk om razendsnel en realtime virtueel om de auto heen te kijken, zodat eventuele obstakels kunnen worden gesignaleerd. Alle systemen worden bediend via het nieuwe MMI-systeem, waarbij de fysieke draai-/drukknop is vervangen door touchscreens. De twee schermen in de middenconsole reageren vrijwel zonder vertraging op je aanraking en hebben onovertroffen heldere en scherpe graphics. Bovendien laten ze je met een voelbare klik weten dat je een optie op het scherm hebt aangeraakt. Het onderste scherm kan ook gebruikt worden om letters op te schrijven, bijvoorbeeld bij het invoeren van een adres in de navigatie. Als het gaat om touchscreens hebben we nog nooit iets beters gezien, maar de meerwaarde qua gebruiksgemak ten opzichte van het oude systeem ontgaat ons nog steeds. Het werkt prima, maar dat deed de oude MMI ook. Bovendien moet je je ogen nog steeds van de weg halen om te zien waar je moet klikken, wat met de oude controller minder nodig was.

De twee razendsnelle touchscreens passen daarentegen naadloos in het perfect afgewerkte interieur. De naden lijken lasergesneden te zijn. Alles ziet er prachtig uit, werkt bijna altijd feilloos en aan alle wensen op het gebied van luxe en comfort kan worden voldaan. De man of vrouw rechts achterin kan bijna alles bedienen door middel van een uitneembare tablet in de middenconsole en 's nachts verandert de A8 in een bewegend lichtbad met regelbare verlichting in het interieur.

Bij de lancering zullen er twee 3,0-liter V6-motoren beschikbaar zijn: de 55 TFSI en de 50 TDI. Deze cijfers geven nu de relatieve positie van de motor binnen het vermogensspectrum aan; Een logische link met de eigenlijke motor zien we nog niet. We rijden eventjes met de 340 pk sterke TFSI en hoewel dat niet genoeg is voor een compleet plaatje, laat de zescilinder een positieve eerste indruk achter. Hij laat zich niet horen en draait onmerkbaar soepel. De diesel rijden we zelf en hoewel hij van buiten wat minder verfijnd klinkt, hoor je er binnen door de indrukwekkende isolatie zelden iets van. Met 286 pk en 600 Nm heeft de drieliter weinig moeite met de bijna twee ton wegende Audi. De verbrandingsmotor wordt bijgestaan ​​door een starter/generator die dankzij het 48 volt boordnet kan assisteren bij het accelereren, maar ook de mogelijkheid biedt om de verbrandingsmotor bij het uitrollen volledig uit te schakelen. Scheelt toch nog een halve liter per 100 kilometer aan brandstofverbruik. Hoewel de prestaties van beide V6's erg goed zijn, wordt het motorengamma volgend jaar uitgebreid met achtcilinder benzine- en dieselmotoren en maakt ook de W12 zijn intrede.

Samen met de AI-systemen heeft de A8 nog wel wat troeven in petto. Gezien de toch al indrukwekkende basis is dat reden om reikhalzend uit te kijken naar 2018.

Helaas kunnen we deze video niet tonen omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookievoorwaarden. Onze videospeler heeft rechten nodig voor de "Sociale Media". Wijzig uw cookie-instellingen

NB! Deze functie is niet bedoeld om zelf een opmerking toe te voegen. Optioneel kunt u een opmerking toevoegen.

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw of stuur ons een e-mail.

Weet je zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw

De discussie is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.

Zoals gebruikelijk stopt Mercedes een nieuwe S-klasse vol innovaties, technologie die later doorsijpelt...

Elke auto moet goed en vooruitstrevend zijn, maar dat geldt niet meer voor elk type auto...

© 2021 DPG Media BV - alle rechten voorbehouden