Review – Peugeot 308 Sedan 1.2 PureTech 130 (2022) - AutoRAI.nl

2022-05-21 12:18:23 By : Ms. Eausenso Bio

Vorig jaar introduceerde Peugeot een volledig nieuwe generatie van de populaire 308. Nadat we eerder met de Peugeot 308 als plug-in hybride reden, maakt AutoRAI.nl nu uitgebreid kennis met de benzineversie.

De Peugeot 308 is altijd een belangrijk model geweest voor het merk. Vooral de tweede generatie (2013–2021) verkocht erg goed. Niet vreemd dus dat de in 2021 geïntroduceerde volledig nieuwe generatie een evolutie is van die laatste. Hoewel, de nieuwe 308 is wel degelijk volledig nieuw. In het silhouet is het vorige model nog wel te herkennen, maar voor de rest heeft de Peugeot 308 het nieuwe merkdesign met de bekende led-slagtanden. Ook is de nieuwe 308 het eerste model dat het nieuwe Peugeot-logo draagt.

Het motorenaanbod van de Peugeot 308 is behoorlijk breed. Er is de 1.2 PureTech-benzinemotor met 81 of 96 kW (110 of 130 pk), de eveneens 96 kW (130 pk) sterke 1.5 BlueHDi-dieselmotor en de Plug-in Hybrid. Die laatste beschikt naar keuze over 133 kW (180 pk) of zelfs 165 kW (225 pk).

Nadat we bij de internationale persintroductie al uitgebreid kennismaakten met de plug-in hybrideversie, voelen we nu de 1.2 PureTech 130 met handgeschakelde zesbak aan de tand op Nederlandse bodem.

De handgeschakelde transmissie schakelt licht hakerig, maar prettig. Ook laat de koppeling duidelijk merken wanneer hij aangrijpt. Al snel blijkt ook dat de 1.2 PureTech 130 meer dan genoeg vermogen levert voor in het vlakke Nederland. Ook voor een inhaalactie hoef je in principe niet terug te schakelen. In de eerste drie versnellingen lijkt de motor wel wat minder pit te hebben, al is dat waarschijnlijk vooral gevoelsmatig. Aan de acceleratie en de snelheidsmeter is het namelijk niet zozeer te merken. Wel ben je binnen de bebouwde kom vrij veel aan het schakelen. Vanaf de derde versnelling kan je echter redelijk schakellui rijden.

Uiteindelijk hebben we een praktijkverbruik neergezet van 5,1 l/100 km (1 op 19,6), een heel nette waarde voor een niet-hybride (en niet-diesel). Het is zelfs een stuk beter dan de officiële fabrieksopgave (WLTP) van 5,7 l/100 km (1 op 17,5) voor de geteste uitvoering. Voor de context: we hebben vooral gereden op snel- en N-wegen. Rij je veel in de stad of in fileverkeer, dan zal je dichter bij de WLTP-waarde in de buurt komen.

Het onderstel van de Peugeot 308 is strak, maar zonder oncomfortabel te zijn. De auto biedt niet het Franse comfort van weleer, maar oneffenheden in het wegdek worden wel keurig weggewerkt. Tegelijkertijd blijft een sportieve rijstijl goed mogelijk. Sterker nog, daar lijkt de nadruk op te liggen in de onderstelafstemming. De Peugeot nodigt wat dat betreft zelfs een beetje tot uit tot sportief rijden. Het onderstel vraagt eigenlijk om een Peugeot Sport Engineered-versie. Of die komt is nog maar de vraag, maar voorlopig kom je met de krachtigste plug-in hybride al aardig in de buurt.

Wat ook aan die sportieve rijbeleving bijdraagt is de inmiddels kenmerkende Peugeot i-Cockpit. Daarbij staan de tellers boven het stuurwiel, dat op zijn beurt relatief klein is. Probeer vooral zelf even uit of je die opstelling prettig vindt. De tellers boven het stuur zijn wat ons betreft in ieder geval altijd een pluspunt. Ze zitten beter in het blikveld dan traditionele tellers en maken een duur head-up display overbodig.

Onze waardering voor het kleine stuurwiel verschilt een beetje per model. Het is in ieder geval even wennen als je er voor het eerst mee op pad gaat. In een gezinsauto als de Peugeot 5008 zouden we toch liever een wat groter stuur hebben, terwijl het stuurtje (en de Peugeot i-Cockpit als geheel) in de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered juist perfect tot zijn recht komt.

De Peugeot 308 zit daar eigenlijk een beetje tussenin. Het kleine stuurtje en de vrij directe besturing zijn prettig bij (sportief) bochtenwerk, maar wie vooral cruiset op de snelweg zou wellicht een iets groter stuur wensen. Overigens gaat de genoemde gewenning snel en is het kleine stuur hoe dan ook niet storend.

Praktisch is de Peugeot 308 ook, ook als Berline (hatchback). Op de achterbank heb je bijvoorbeeld verrassend veel hoofd- en beenruimte. Ook als je met ca. 1,80 m lengte ‘achter jezelf’ gaat zitten. Drie volwassenen op de achterbank vervoeren wordt in de breedte wel wat krap. Verder biedt de bagageruimte een heel nette 412 liter onder de hoedenplank (361 liter voor de Hybrid).

Een ander praktisch aspect: het zicht naar achteren is een stuk beter dan je met zo’n relatief kleine achterruit zou verwachten. Bij krappe parkeerplaatsen blijft de achteruitrijcamera echter een welkome aanvulling.

Ten opzichte van de vorige generatie is het aantal knoppen op het dashboard flink teruggebracht. Bijna alles bedien je via het centrale touchscreen. Op zich hebben wij voor een aantal zaken het liefst fysieke knoppen, maar alles laat zich in de Peugeot 308 goed bedienen.

Handig is bijvoorbeeld het extra randje met sneltoetsen onderaan het scherm, zodat je niet door allerlei menu’s hoeft om bijvoorbeeld even de temperatuur te wijzigen en daarna weer terug te keren naar de navigatie. Kort na het opstarten heeft het systeem soms even bedenktijd nodig, maar verder werkt het snel en intuïtief. Het mooi glanzende scherm is wel gevoelig voor vingerafdrukken, net als trouwens de mooie hoogglans zwarte interieurafwerking van het interieur van ons testexemplaar.

Ons testexemplaar is een Allure Pack Business-uitvoering. Die is voorzien van onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, dagrijverlichting in de vorm van de bekende led-slagtanden, glanzend zwarte aankleding voor het interieur (en een beetje het exterieur), een deels kunstlederen bekleding, met leder bekleed stuurwiel, Keyless Entry, draadloze telefoonlader en ‘geavanceerde navigatie’. Als optie zijn nog aangevinkt de Lane Positioning Assist en City Pack (onder meer camera’s die helpen bij het parkeren).

Die parkeerassistenten blijken zoals gezegd een handige toevoeging, de Lane Positioning Assist is dat minder. Op zich zijn de ingrepen mooi subtiel en vloeiend, dus er wordt niet hinderlijk aan je stuur getrokken. Soms merk je de ingreep niet eens. Wel corrigeert het systeem wat voorbarig. Dat brengt ons bij het echte nadeel: na een x-aantal van die (onnodige) ingrepen geeft het systeem een visuele én hoorbare waarschuwing. Dat is wel hinderlijk. Helaas kan je die waarschuwing niet uitschakelen. Wel kan de gehele rijstrookbegeleiding uit, al moet je dat voor iedere rit opnieuw uitzetten.

De belangrijkste prijzen op een rij. De Peugeot 308 is leverbaar vanaf 29.590 euro. Dan krijg je de Berline (hatchback) met 1.2 PureTech 110 in de uitvoering Active Pack Business. Dit is de enige variant die uitsluitend leverbaar is met handbak en andersom is deze lichtste benzinemotor er alleen als Active Pack Business. De Peugeot 308 met 96 kW (130 pk) benzinemotor is er vanaf 31.090 euro en dieselen kan vanaf 35.310 euro. De geteste uitvoering Allure Pack Business is leverbaar vanaf 34.590 euro.

Voor de plug-in hybride ben je minstens 38.230 euro kwijt, of 43.920 euro voor de krachtiger variant. Met het lage verbruik heb je die meerprijs snel terugverdiend, mits je braaf oplaadt wanneer dat nodig is natuurlijk. Stationwagenversie SW heeft altijd een meerprijs van 1.300 euro, ongeacht motorkeuze of uitrustingsniveau. De actuele prijzen en uitrustingen vind je op www.peugeot.nl.

De nieuwe Peugeot 308 heeft het in zich om net zo succesvol te worden als zijn voorganger. Zowel qua techniek als uitrusting is hij weer helemaal bij de tijd. Bovendien is hij zelfs als gewone benzineversie opvallend zuinig, uiteraard afhankelijk van het soort kilometers dat je rijdt. De Peugeot 308 is kortom volledig nieuw, maar toch vertrouwd. Enerzijds door het herkenbare Peugeot-design, maar ook qua rijeigenschappen. Je voelt je al snel ‘een’ met de auto, alsof je er al veel langer mee rijdt. Het strakke onderstel maakt wel duidelijk dat Peugeot het sportieve Franse merk van Stellantis is. Voor het ouderwetse Franse comfort moet je bij Citroën zijn.

Op AutoRAI.nl vind je alles waar het hart van een autoliefhebber sneller van gaat kloppen. In beeld én geluid van stadsauto tot supercar. Ons team levert je het laatste nieuws, lifestyle & gadgets en nog veel meer.

Elke week de populairste blogs in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!