KLM opgeroepen voor misleidende bewering dat reizigers 'CO2 Zero kunnen vliegen'

2022-05-21 12:15:06 By : Mr. Elvis Li

1 maand geleden gepubliceerd.Ongeveer 3 minuten lezen.Afbeelding: KLMEen Nederlandse reclamewaakhond heeft geoordeeld dat een recente advertentie waarin de klanten van de luchtvaartmaatschappij worden verteld dat ze CO2-vrij kunnen vliegen, misleidend is.De Nederlandse Reclame Code Commissie heeft KLM berispt voor wat zij in een recente advertentie een misleidende duurzaamheidsclaim noemt.Volgens Bloomberg concludeerde de waakhondgroep dat de slogan van de advertentie - "Be a hero, fly CO2 zero" - een absolute claim is die de luchtvaartmaatschappij niet kan bewijzen.In 2019 lanceerde KLM haar 'Fly Responsibly'-campagne, die individuele reizigers en de luchtvaartindustrie als geheel uitdaagde om samen te werken aan een duurzamere toekomst voor de luchtvaart.Als onderdeel van de inspanning bood KLM haar collega-luchtvaartmaatschappijen gratis gebruik van haar CO2Zero-koolstofcompensatieprogramma - dat bijdraagt ​​aan de herbebossingsinspanningen in Panama.De slogan van de nieuwe advertentie lijkt te spelen op de naam van het programma;maar zonder verdere uitleg impliceert het wel dat vliegen met KLM vrij kan zijn van koolstofemissies - volgens Bloomberg zei de waakhondgroep dat de benadering van KLM resulteert in een bepaald "niveau van compensatie" van emissies, maar niet "voldoende" is om absolute koolstof te claimen neutraliteit.Hoewel de uitspraak beperkt is tot KLM, raakt het de industriebrede druk op luchtvaartmaatschappijen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en 'flight-shaming'-campagnes om mensen minder te laten vliegen.Commercieel haalbare alternatieven zoals duurzame vliegtuigbrandstoffen en elektrische en waterstofvliegtuigen zijn nog minstens tien jaar verwijderd;luchtvaartmaatschappijen vertrouwen dus op maatregelen zoals koolstofcompensatie om hun impact te verminderen - en hoewel de validatie-inspanningen voor compensaties verbeteren, wijst Bloomberg erop dat ze nog steeds alom bekritiseerd worden als onvoldoende om de CO2-niveaus in de atmosfeer te verlagen in de mate die nodig is om het klimaat af te wenden catastrofe.Andere Europese luchtvaartmaatschappijen die een beroep doen op de groeiende belangstelling van reizigers voor duurzamere reismogelijkheden, zijn onder meer Lufthansa, dat een "fly CO2-neutraal" programma heeft aangeprezen dat "passagiers in staat stelt hun reisactiviteiten in de gaten te houden en de CO2-uitstoot te compenseren die onvermijdelijk wordt veroorzaakt door hun vlucht;”en EasyJet, dat zegt de koolstofemissies van de brandstof die wordt gebruikt op alle vluchten in zijn netwerk sinds november 2019 te compenseren. Hier in de VS, Alaska, Delta en JetBlue leiden de industriebrede duurzaamheidsinspanningen.Volgens Bloomberg is de zaak aanhangig gemaakt door een particulier onder de Stichting Reclame Code, een zelfregulerend systeem voor adverteerders in Nederland dat ook een consumentenvertegenwoordiging kent.KLM heeft twee weken de tijd om te beslissen of het in beroep wil gaan.Met de extra druk op bedrijven van verschillende belanghebbenden om hun impact op het milieu te beteugelen, is er een verminderde tolerantie voor lege of opgeblazen merkclaims op dat vlak (vooral in het VK) - aangezien duurzame dranken, waaronder Oatly- en Innocent-drankjes, recentelijk zijn herinnerd.En dit is niet de eerste keer dat KLM wordt opgeroepen voor greenwashing - in 2020 confronteerde de Nederlandse Reclame Code Commissie de luchtvaartmaatschappij met opgeblazen claims met betrekking tot het gebruik van biobrandstoffen.We zien ambitieuzere klimaatverplichtingen voor bedrijven dan ooit;en aangezien klimaatactie nu grotendeels als een zakelijke noodzaak wordt beschouwd, zal de zondvloed waarschijnlijk niet snel ophouden.Daarmee is een steeds groter wordende cache van jargon en geroezemoes, waarvan veel wordt rondgegooid zonder inhoudelijke taal en actie om het te ondersteunen.Wij bij SB en onze wereldwijde gemeenschap werken eraan om ervoor te zorgen dat bedrijven die deze toezeggingen doen de kennis en middelen hebben die ze nodig hebben om ervoor te zorgen dat ze integer te werk gaan en niet meer afbijten dan ze mogelijk kunnen kauwen - maar er is nog steeds een enorm leerproces curve, zelfs voor bedrijven die voorop hebben gelopen op het gebied van duurzaamheid;en de duivel zit altijd in de details.Gepubliceerd 18 april 2022 14.00 uur EDT / 11.00 uur PDT / 19.00 uur BST / 20.00 uur CEST