Hoe reclame, zonder dat je het doorhebt - Radar - jou consumentenprogramma van AVROT

2021-11-04 06:56:48 By : Ms. Gloria Ji

Reclame: het is overal. Niet zo gek dat velen zich er enorm aan ergeren. Hoewel er behoorlijk wat discussie bestaat over het aantal reclames dat iemand ziet op een dag, is men het over één ding eens: het zijn er veel, heel veel. Hoe reclame u en wat zijn de gevaren? Radar zocht het voor je uit.

Met reclame proberen hun producten van diensten aan een klanten te verkopen. Aan jou dus. Ze willen met je koopgedrag. Sommige mensen zullen proberen: 'Maar dat lukt ze niet, ik laat me niet proberen!'. Maar is het überhaupt mogelijk deze reclame te 'negeren'? 

Volgens drie gedragspsychologen en schrijvers van het boek 'Seks, humor en het beloofde land' is het antwoord simpel: nee. Ondanks dat veel mensen zichzelf rationeel vinden en dus zelf denken te bepalen waar ze onbewust toch beïnvloed worden. 

Ons brein is extreem gevoelig voor beloften die aansluiten bij onze behoeften. Al zie je de reclame maar in een flits, je brein slaat de prikkels die je krijgt bij het zien van de reclame direct op. En dan is het al te laat. Want wanneer je niet veel later in de winkel bent en het product uit de reclame ziet staan, worden diezelfde 'onbewuste' prikkels doorgestuurd naar het bewuste deel van je brein. Zijn die kansen zijn daar aangekomen, dan is de kans je het product gaat kopen. 

En in het huidige digitale tijdperk wordt dat nog erger. Door de hoeveelheid aan online kanalen zijn de plaatsen waar bedrijven kunnen adverteren de afgelopen tien jaar enorm. aantal zelfs dat de Nederlander ruim vijfduizend reclames per dag ziet. 

Waar bedrijven eerder met een reclame op de televisie van radio heel veel vooruitbetalingen en hoopten op interesse, kan het nu recht op zijn doel af. Dit heet ook wel 'gerichte reclame'. Past jouw online gedrag en profiel bij de doelgroep van het bedrijf, dan zie je hun advertentie voorbij komen op je smartphone of computer. Het weet dat hij met deze advertentie direct inspeelt op jouw geïnspireerde bedrijf en jouw prikkels worden weer.  

Rekening kan zich heel subtiel vermommen, veroorzaakt het soms moeilijk te herkennen is. Onervaren consumenten, zij ervaringen hebben met het signaal van reclame, zijn er daarom weinig gevoelig voor.  

Een goed voorbeeld van een onervaren consument is bijvoorbeeld een kind. Zo'n zeventig procent van de reclames gaat over snoep, tussendoortjes en frisdrank. De voorkeur van kinderen voor ongezond eten wordt sterk beïnvloed. Het gevolg? Meer kinderen met obesitas en hartaandoeningen. 

Influencers maken online ook veel reclame. Dit is vaak sluikreclame: reclame die op het eerste oog geen reclame lijkt. Hier zijn jongeren, die als kinderen nog maar ervaring weinig in de consumentenmarkt, heel hebben net voor. Influencers gebruiken in hun foto's en video's geselecteerde producten en brengen die zó prominent in beeld, dat veel jongeren onbewust precies dat ene product gaan kopen. 

Onderzoek toont aan dat een op de vier jongeren slachtoffer wordt van deze sluikreclame. Zij gaan dus inderdaad over op de koop. Specialisten proberen de jongeren te waarschijnlijk, omdat deze producten vaak van slechte kwaliteit zijn. Of in ieder geval niet de kwaliteit die wordt beloofd. 

Erger jij je enorm aan de reclame die wordt gemaakt door een influencer? Al prestaties levert Radar de Loden Leeuw: de prijs voor de meest irritante reclame en de meest gespeelde BN'er in een reclame. Sinds 2021 is daar een nieuwe categorie bijgekomen: de meest gespeelde reclamemakende influencer. 

Dus stoor jij je soms aan de manier waarop beïnvloeders op Instagram, Youtube of TikTok producten reclame maken? Nomineer deze reclamemakende influencer dan voor de Loden Leeuw!

Bron: One Media / Zigt / Mediawijsheid / AD / Nu.nl / Devaca / Evenwichtseconomie.nl   

We hebben een reactie van je ontvangen, bedankt!

Op de hoogte blijven van consumentenzaken? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Niet alleen praktisch moet er veel geregeld worden, je relatie komt ook onder druk te staan. 15 tips.

Eerder stoppen met werken kan nog steeds. Dit jaar is dat voor veel mensen zelfs iets hoger geworden.

Zo ban je fijnstof, stikstofdioxide en schimmels uit je huis.

Al jaren uitgebreide aanvullende zorgverzekering? Dan betaal je waarschijnlijk te veel.