Foto’s + VLOG: Rijden met de Volkswagen ID. Buzz Cargo • Bestelauto.nl

2022-09-30 23:17:43 By : Mr. Eric Hua

Home » Nieuws » Nieuws » Foto’s + VLOG: Rijden met de Volkswagen ID. Buzz Cargo

Na een eerste kennismaking in Amsterdam in februari konden we onlangs in Kopenhagen met de definitieve versie van de langverwachte Volkswagen ID. Buzz Cargo rijden. Is dit echt de nieuwe klassieker, de elektrische versie van de legendarische Bulli?

Jarenlang schermde Volkswagen met een futuristische versie van de legendarische Bulli, het Volkswagen-busje waar iedereen van houdt en die natuurlijk ontworpen is door Ben Pon. Of en hoe je vanuit hemelsferen kan kijken naar nieuwe auto’s weten wij niet, maar we vermoeden dat de nieuwe ID. Buzz de goedkeuring van de oude meester zou kunnen wegdragen. Als we een eerste rondje rond de auto maken, we hebben natuurlijk een ID. Buzz Cargo meegenomen, vallen ons de ronde vormen aan de voorkant op. Die zijn nu veel beter zichtbaar als met de gecamoufleerde versie die we in Amsterdam reden. De in two-tone lak gespoten ID. Buzz Cargo oogt nu al guitig, en we kunnen zo zien dat moderne hippies weer hun eigen uiting aan hun VW-busje gaan geven. Wat we waarschijnlijk eerder zullen zien, is een normaal witte ID. Buzz Cargo met de belettering van de lokale schilder of aannemer. Benieuwd hoe dat er uit ziet, en dan zonder de soms wel 20 inch grote wielen van deze besteller. De styling is goed gelukt, kijk alleen maar eens naar de LED-verlichting, maar ook naar de drie stripes aan de zijkant en de subtiele achterspoiler. De ID. Buzz Cargo is in totaal 4,71 m lang, 1,99 meter breed (zonder de spiegels) en 1,95 m hoog. Dat betekent dat hij in elke reguliere parkeergarage past. De wielbasis is maar liefst 2,99 meter. Dat is net zoveel als de T6.1, maar die is bijna twintig centimeter langer. De lange wielbasis bezorgt de ID. Buzz Cargo veel binnenruimte en een goede wegligging. Het MEB-platform zorgt voor een uitgekiende indeling van het chassis van Volkswagens nieuwste besteller. Aan de achterzijde zien we een achterklep, maar we horen dat twee deuren achter ook mogelijk is. De zijschuifdeur rechts kan indien gewenst vergezeld worden van een zijschuifdeur links.

Instappen dan maar. In Amsterdam was het dashboard nog bedekt door doeken, nu is alles definitief en ligt het open en bloot. We zien weer de displays achter het stuur en midden op het dashboard. Volledig digitaal maar wel hypermodern. We hebben van andere media wel gemopper gehoord op deze systemen in de ID. 3 en ID. 4, maar wij herkennen ons niet in die kritiek. Het werkt eigenlijk allemaal net als je smartphone. Het dashboard zit solide in elkaar, al zijn de materialen wat hard. Onder de voorruit vinden we over de gehele breedte een grote opbergbak, inclusief twee aansluitingen voor USB-c en 12V. Ook op het dashboard: twee bekerhouders. In de cabine vinden we verder voldoende opbergruimte. De Cargo-versie van de ID. Buzz heeft standaard plek voor drie personen, want er is een bankje naast de bestuurder. De middelste persoon zit met zijn knieën ook nog redelijk, want er is geen pook natuurlijk. Volkswagen gaat voor de ID. Buzz voor natuurlijkvriendelijke materialen in het interieur. Zo is er voor de als leer ogende materialen geen dierlijk materiaal gebruikt.

We kijken voor vertrek nog even in de laadruimte. Die is zoals we eerder melden 3.900 liter groot. Er mag 650 kg aan lading in. Aan de trekhaak mag 1.000 kg, heel netjes voor een e-besteller. We horen dat in toekomstige langere versies, dan wel de 4×4, wellicht 1800 kg trekvermogen mogelijk is. De ID. Buzz Cargo zoals wij hem in Kopenhagen reden is 2350 kg zwaar, het totaalgewicht is dus 3 ton.

Een goede rit door de binnenstad van Kopenhagen doet ons hetzelfde als in Amsterdam ervaren: een soepele aandrijflijn, dankzij de 205 pk sterke elektromotor op de achteras en een koppel van 310 Nm, krachtig ook, zeker als het vermogen direct beschikbaar is. De auto rijdt ontzettend fijn, mede dankzij de multi-link achterwielophanging maar ook door de lange wielbasis en spoorbreedte. Omdat er onder de ‘motorkap’ aan de voorzijde geen motor zit, hebben de voorwielen veel ruimte om te draaien en is de draaicirkel 11,1 meter. Heel fijn in de binnenstad met manoeuvreren. Over manoeuvreren gesproken, Park Assist Plus, de parkeerassistent van VW, heeft nu een memoryfunctie waarmee hij moeilijke parkeermanoeuvres kan opslaan en je dus nooit meer staat te hannesen bij het parkeren op die ene moeilijke plek. De ID. Buzz Cargo zit vol met assistentiesystemen. De handigste vinden wij toch ACC met start/stop functie en lane keep assist. Zelfs in de stad of bij files werkt zit feilloos en dat is voor de bestuurder wel zo comfortabel. In de stad ervaren we trouwens ook weer dat hoge verkeerslichten lastig zichtbaar zijn vanaf de bestuurdersstoel. Of dit komt door de voorruit of het lange dashboard laten we in het midden, maar in de praktijk leun je regelmatig naar voren om te zien om te zien of het al groen is.

De 77 kWh batterij is goed voor een actieradius van 424 km. We merken dat in de stad met de automaat in standje B er goed te regenereren valt. Zo goed zelfs dat de voetrem bijna niet meer gebruikt hoeft te worden. Volkswagen geeft zelf een verbruik af voor de ID. Buzz Cargo van circa 20.4 kWh / 100 km. Dat gaan we graag nog een keer uitproberen in een reguliere test.

De Volkswagen ID. Buzz Cargo is in Nederland nu te bestellen vanaf 46.200 euro. Dat is meer dan je gewend bent voor een T6.1 maar met slim gebruik van subsidies kun je dit nog laten zakken. Voor dat geld krijg je overigens wel een volelektrische, emissievrije, muisstille en hypermoderne bestelauto. Het heeft er bovendien alles van weg dat je met deze Volkswagen ID. Buzz Cargo een echte klassieker in de ware zin van het woord in bezit hebt.

Mooi en ruim maar de prijs ???!!!

Zo te zien mooi en ruim is deze met dubbel cabine verkrijgbaar, en het belangrijkste wat is de prijs.

De prijs? Die staat toch echt in het artikel genoemd.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De Iveco eDaily werd nieuw gepresenteerd op IAA Transportation en meteen tekende Petit Forestier Group, de Europese leider in de verhuur en leasing van gekoelde voertuigen, een intentieovereenkomst voor de levering van maar liefst 2.000 eDaily’s. Iveco gaat 2.000 eDaily chassiscabines leveren, die door carrosseriebouwer… Lees verder →

Veap Shield United, specialist in aerodynamische toepassingen, heeft op vakbeurs IAA Transportation een volledig circulaire spoiler van natuurlijk materiaal gepresenteerd. Deze spoiler is geproduceerd uit 100 procent natuurlijk materiaal op basis van hennep en 100 procent plantaardige hars. “We zijn erg trots op onze innovatie… Lees verder →

Thermo King presenteerde op de vakbeurs IAA Transportation de E-Series, nieuwe volledig elektrische  koelunits voor elektrische bestelauto’s. Daarbij komt de nieuwe VX-series, waar nu door het compacte ontwerp zowel kopschot- als dakmontage mogelijk is. De nieuwe E-Series is speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen op batterijen… Lees verder →

Na een intensieve test op het Cargo Bike parcours op de vakbeurs IAA Transportation in Hannover hebben de fabrikanten Mubea met de Cargo, Riese & Müller met de Transporter2 en Nüwiel eTrailer de prijzen voor “International Cargobike of the Year 2022” gewonnen. Bij de uitreiking… Lees verder →

Het Nederlandse bestelautowagenpark telt momenteel bijna 12.000 elektrische bestelauto’s. Dat meldt RVO op basis van nieuwe cijfers van eind augustus. De BEV en FCEV bestelauto’s beslaan momenteel 1,13 procent van het totale wagenpark. Het aantal EV’s in bestelautoland lijkt nog altijd een druppel op de… Lees verder →

De invoering van een aanschafbelasting (bpm) per 2025 op een diesel bestelauto heeft nauwelijks effect op het terugdringen van de CO2-uitstoot. Elektrische modellen zijn voor een meerderheid van de ondernemers namelijk nog geen reëel en rendabel alternatief, waardoor ook ná invoering van de aanschafbelasting ondernemers… Lees verder →

Eyecatcher op de stand van Volkswagen op de afgelopen week gehouden vakbeurs IAA Transportation was natuurlijk de ID. Buzz Cargo, winnaar van de International Van of the Year Award 2023. Maar behalve de originele ID. Buzz Cargo zagen we her en der op de beurs… Lees verder →

Een elektrische versie van de Iveco Daily, die is al lang op de markt maar nooit was de tijd zo rijp als nu. Op de IAA in Hannover presenteerde Iveco zijn nieuwe eDaily en zette er meteen een waterstofvariant naast. Iveco vindt de introductie van… Lees verder →

Al jaren lang beloofde Renault een elektrische versie van de Trafic, maar die is er dan nu echt, zoals Bestelauto eerder dit jaar exclusief wist te melden. De Trafic E-Tech Electric werd op vakbeurs IAA Transportation gepresenteerd. Dat mocht ook wel, want EV-pionier Renault is… Lees verder →

De Volkswagen ID. Buzz Cargo is verkozen tot International Van of the Year 2023. Dat werd bekend gemaakt op een speciale awardavond op de persdag van vakbeurs IAA Transportation in Hannover. De ID. Buzz Cargo is ontworpen als een volledig elektrisch, emissievrije bestelauto. Dr. Carsten… Lees verder →

Bestelauto.nl is een activiteit van Eisma Industriemedia. Auteursrecht voorbehouden.