Flexibele schil geeft digitale bedrijven - Emerce

2021-11-04 06:46:08 By : Mr. Ken Chen

Nu de digitale ontwikkeling in het gevolg van Corona versnelde doorzet, veel de achterstand ten opzichte van beginnen te beginnen. De oorzaak? Het ontbreken van specialistische kennis bij eigen medewerkers. Het inhuren van deze kennis wordt consequenter. 

Uit recent onderzoek van Marketing Week bleek dat de vraag naar specialistische digitale kennis en kunde enorm. Opleiden is daarom agendapunt nummer één voor bedrijven die bij willen blijven op het gebied van online marketing, online adverteren en webontwikkeling. Maar het opleiden van eigen personeel is duur en gericht. Meer werken doorlopend doorleren om de ontwikkelingen bij te houden.

Zelf opleiden niet bij te benen

'In de toekomst zien we dat eigen bekwaamheden worden uitgevoerd. Daardoor missen ze actuele kennis', vertelt talentexpert Martijn van Royen. Als oprichter van Endeavour Heroes, talentpool en opleider voor online marketeers en developers, ziet hij de vraag naar specialistische digitale kennis exponentieel groeien. De trend van het inhuren van specialistisch personeel werd eerder vermeld in een rapport van PWC, ABN AMRO en ABU. Daaruit blijkt dat detacheringsbureaus Gemiddeld 2,5x meer van hun omzet dan bedrijven in andere sectoren. 'Dat is voor de belangrijke organisaties niet bij te benen', aldus van Royen. 'Bedrijvenin procedures vaker een vaste partner om hun digitale teams flexibel en 'in te richten'.'

Ook kostenbesparing is een vaak genoemd argument voor de inhouse trend. Uit een onderzoek van WFA uit 2020 dat 69% van de respondenten bleek meer dan 6%, en 48% van de respondenten zelfs meer dan 20% aan kostend door te kiezen voor inhuur. Van Royen: 'Dit komt door het wegvallen van wervingskosten en werkgeverslasten, zoals pensioenopbouw en ziektekosten. Daarnaast zijn de uurtarieven van interne marketeers van vele malen lager dan die freelancers van marketing- en ontwikkelbureaus.

Hoogopgeleide, jonge talenten kiezen op hun beurt vaker voor detachering omdat dit meer opleidingsmogelijkheden, werkzekerheid en snellere carrièreontwikkeling biedt. Ook flexibiliteit staat hoog hoog in het vaandel van ambitieuze young professionals, blijkt uit het gevormde rapport van PWC. 'Dit zien wij duidelijk terug in de praktijk', van Royen. 'Het talent dat voor ons kiest, doet dit heel bewust.'

'De combinatie van zekerheid, ontwikkeling en afwisseling vind ik echt ideaal', aldus de 26e jarige Renata. 'Tijdens het traineeship bij Endeavour Heroes werd ik door senior specialisten tot allround online marketeer', vertelt ze. Elke maand krijgen we aanvullende trainingen en delen we kennis met elkaar. En omdat ik voor verschillende opdrachtgevers werk, doe ik supersnel ervaring op. Ik merk dat ik echt echt een heb op vakgenoten met één vaste werkgever.'

Ook internationaal is de inhouse trend zichtbaar. Grote organisaties richten intern marketing- development- of reclamebureaus op, die ze vullen met ingehuurde specialisten. Volgens de WFA is 74% van deze in-house agentschappen in de laatste 5 jaar ontstaan. 'Dit komt niet alleen door het ontbreken van tijd en budget voor het opleiden van medewerkers', legt van Royen uit. 'Ook de taak aan eisen datacontrole speelt een rol. Zeker grotere organisaties willen hun waardevolle data en kanalen in eigen beheer houden.

Specialistische partijen zoals Endeavour Heroes spelen in op de trend. Van Royen: 'Endeavour Heroes is een nieuwe naam, want tot nu toe stonden we bekend als Online Koplopers. De nieuwe naam is het gevolg van een recente fusie met PXL.Widgets Heroes, dat zicht richt op het opleiden en plaatsen van developers. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Haarlemse Endeavour Group; een overkoepelende organisatie van 9 specialistische online bureaus. 'Met de nieuwe naam verbinden we ons nog meer met de ervaring en expertise van de groep', legt van Royen uit. 'Nu we de krachten kunnen gebundeld kunnen we nog meer jong talent een kans geven én een breder scala aan opdrachtgevers bedienen.'

Endeavour Heroes is een van de snelst bronnen van digitaal talent in Nederland. Het bedrijf plaatst sinds 2018 online marketeers, advertising marketeers, content marketeers en web developers bij commerciële- als non-profit organisaties. Ambitieuze starters kunnen via de stages van Endeavour Heroes hun carrière een vliegende start geven. Sinds kort biedt Endeavour Heroes ook de mogelijkheid voor inkoop van trainingen voor organisaties die eigen personeel willen opleiden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.