Digital Austria – overzicht van binnenlandse digitaliseringsinspanningen - Commentaar - Lexology

2022-07-22 19:40:30 By : Ms. Yang Ge

Bekijk de prestaties en het bereik van uw inhoud.Word de go-to-resource van uw doelgroep voor de meest actuele onderwerpen van vandaag.Begrijp de strategieën van uw klanten en de meest urgente problemen waarmee ze worden geconfronteerd.Blijf uw belangrijkste concurrenten een stap voor en vergelijk ze met hen.Inleiding Algemeen overzicht en geschiedenis Huidige situatie Gedigitaliseerd Oostenrijk – toekomstplannen Kritiek Opmerking"Digitalisering" betekent de "identificatie en consistente exploitatie van potentieel dat voortvloeit uit digitale technologie".(1) Tegenwoordig houdt bijna elke sector van het leven zich bezig met het voldoen aan de eisen van mensen of entiteiten door middel van digitale technologie.Deze eisen omvatten:Verder zijn verschillende gebieden grotendeels afhankelijk van en profiteren van digitale innovatie, waaronder:Allerlei bedrijven kunnen online producten of diensten aanbieden en zo hun processen stroomlijnen en daarmee tijd en geld besparen.De noodzaak van grootschalige digitale verandering werd duidelijk aan het begin van de covid-19-pandemie.Bedrijven die vóór hun concurrenten volledig functionele thuiskantoren hadden, konden hun verkoopactiviteiten uitvoeren via een online platform.Dergelijke bedrijven waren niet alleen succesvoller tijdens de pandemie, maar kunnen volgens recente studies in slechts een paar jaar een omzetgroei realiseren van wel twee keer die van de technologische laatkomers. (3) Digitalisering is echter meer dan e-commerce, die daarom is het noodzakelijk dat overheden en politiek een goed kader bieden.Een van de eerste en belangrijkste digitaliseringsprojecten van de overheid was de Wet E-Government (E-GovG), die op 1 maart 2004 in werking is getreden.(4) "E-Government" is de "vereenvoudiging van de administratie door het gebruik van informatie en communicatietechnologieën".(5) Het gebruik van nieuwe media stelt autoriteiten in staat diensten toegankelijk te maken voor een breed publiek en de communicatie tussen overheidsinstanties, burgers en ondernemers te vergemakkelijken.Als resultaat:De belangrijkste elementen van de E-GovG waren:Verder stelde het Unternehmensserviceportal (USP)-platform bedrijven in staat om online in hun administratieve behoeften te voorzien (bijvoorbeeld door gebruik te maken van de e-founding-service, e-procurement uit te voeren, financiële rapporten op te stellen en meldingen te sturen naar de ziektekosten- en sociale verzekeringen).(6 ) De E-GovG is regelmatig aangepast – meest recentelijk in 2020 – om te voldoen aan de eisen van een moderne administratie, maar ook om de noodzakelijke veranderingen weer te geven die voortvloeien uit Europese regelgeving, zoals de EU-verordening inzake elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties op de interne markt.(7)Vanwege deze vroege inspanningen op het gebied van e-government en digitalisering en de constante verbetering van deze maatregelen, behoort Oostenrijk al vele jaren tot de meest succesvolle landen in Europa op het gebied van digitalisering.De Europese Commissie onderzoekt sinds 2001 jaarlijks digitale administratieve diensten in de EU-lidstaten (en IJsland, Montenegro, Noorwegen, Servië, Zwitserland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Albanië en Noord-Macedonië) en publiceert haar bevindingen regelmatig in het eGovernment Benchmark-rapport.In 2019 en 2020 stond Oostenrijk op de derde plaats van de 36 onderzochte landen.(8) De eGovernment Benchmark 2020 identificeerde en presenteerde ook verschillende Oostenrijkse diensten als "internationaal belangrijke goede praktijken".Waaronder:Desalniettemin, toen covid-19 in 2020 Oostenrijk trof, werd het duidelijk dat veel binnenlandse bedrijven niet genoeg digitale knowhow hadden om hun goederen en diensten online aan te bieden of hun processen te digitaliseren.Ondanks het gebruik van de aangeboden e-overheidstools (deels omdat ze daartoe verplicht zijn), waren veel Oostenrijkse bedrijven slecht voorbereid op de digitaliseringsbehoeften die het gevolg waren van de covid-19-pandemie.Momenteel verkoopt slechts 25% van de Oostenrijkse bedrijven hun producten en diensten ook online.(10) Veel kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) hebben geen expertise op het gebied van onlineverkoop, met name op het gebied van onlinemarketing en cyberbeveiliging.De bedrijven die nog geen gebruik maken van een online verkoopkanaal beschouwen hun aanbod als ongeschikt voor online verkoop of hebben het probleem nog niet aangepakt.Volgens de Digital Economy and Society Index uitgegeven door de Europese Commissie, ligt Oostenrijk slechts net boven het EU-gemiddelde wat betreft het leveren van digitale openbare diensten aan bedrijven, en staat het op de 13e plaats in het algemeen, en ver achter op innovatieve landen zoals Luxemburg en Denemarken.(11) Uit een onderzoek van het Oostenrijkse Instituut voor Economisch Onderzoek in mei 2021 bleek dat de kracht van Oostenrijk ligt in het verstrekken van digitale openbare diensten aan burgers, maar dat er nog steeds een inhaalslag moet worden gemaakt met betrekking tot het aanbieden van dergelijke diensten aan bedrijven. (12) Aan de andere kant , blijkt uit onderzoeken dat meer dan 90% van de Oostenrijkse uitgaven voor verkoop op afstand al online worden gedaan (8,7 miljard euro, een stijging van 7% ten opzichte van 2020).Hoewel 54% van de bestedingen aan de detailhandel op afstand nog steeds naar buitenlandse bedrijven gaat, neemt de loyaliteit aan Oostenrijkse winkels toe (met 3% in vergelijking met 2020).(13) Dit betekent ook dat Oostenrijkse ondernemers hun online aanbod uitbreiden en investeren in hun digitale expertise competitiever te zijn.Een van de redenen waarom binnenlandse bedrijven hun concurrentievermogen op de onlinemarkt verbeteren, is financiering door de overheid.Gedigitaliseerd Oostenrijk – toekomstplannenIn juni 2020 presenteerde de minister van Digitale en Economische Zaken, Margarete Schramböck, het digitale actieplan Gedigitaliseerd Oostenrijk.(14) Dit document biedt een strategisch kader voor alle digitaliseringsthema's met betrekking tot de federale overheid en initiatieven van belanghebbenden.Gedigitaliseerd Oostenrijk richt zich op de volgende relevante gebieden van digitalisering, maar is vaag in het formuleren van zijn doelen:Ondanks dat de strategische doelen zeer algemeen zijn, zijn er echter veel staats- en staatsgerelateerde spelers die individuele maatregelen en financiering aanbieden om bedrijven te ondersteunen op hun weg naar gedigitaliseerde processen.De Federale Economische Kamer verstrekt bijvoorbeeld aanzienlijke financiering voor veel relevante digitaliseringsprojecten (bijv. Consultancy, productontwikkeling, e-commerce-activiteiten, cyberbeveiliging en digitale marketing).(15) Het Klein- und Mittelbetriebe (KMU) Digital-platform is een joint venture tussen het ministerie van Digitale en Economische Zaken en de Oostenrijkse Economische Kamers.Het geeft informatie over:Verder zijn bij het Digital Competence Pact-project bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsdiensten betrokken en heeft het tot doel burgers uit te rusten met digitale en technische vaardigheden om hen in staat te stellen "digitale media op een competente en reflectieve manier" te gebruiken en hen te kwalificeren voor deelname aan de moderne samenleving.( 17)Om de doelstellingen van Digitalized Austria (en andere digitaliseringsmijlpalen) te halen, is het van cruciaal belang om bestaande data uit verschillende sectoren te koppelen en te gebruiken.Om adequaat te kunnen worden gebruikt, moeten hoogwaardige gegevens van burgers en bedrijven door een overheidsinstantie worden verzameld, verwerkt en beschikbaar worden gesteld.Dit is met name van belang voor gezondheid, onderzoek en wetenschap, maar ook voor onderwijs en veiligheid.De overheidsinstantie die de gegevens beschikbaar stelt, moet zorgen voor volledige naleving van de gegevensbescherming;haar acties moeten een rechtsgrond hebben en een transparant doel nastreven.De rechten van de betrokkenen moeten worden beschermd en (indien mogelijk) de betrokkenen moeten worden betrokken bij beslissingen die hen aangaan.Critici merken op dat de overheidsinstanties die belast zijn met de implementatie van digitalisering niet geschikt zijn voor deze taak.Enerzijds lijkt digitale competentie binnen deze instanties zelf geen hoge prioriteit te genieten.Aan de andere kant hebben de verantwoordelijken voor de digitaliseringsprojecten niet de neiging om advies in te winnen bij of het inhuren van gegevensbeschermingsactivisten of andere niet-gouvernementele experts.Zo lanceerde het ministerie van Digitale en Economische Zaken eind 2020 een website die als doel had een online platform te bieden aan het Oostenrijkse MKB.Dit digitale Oostenrijkse winkelcentrum, Kaufhaus Österreich, moest online klanten wegtrekken van grote buitenlandse concurrenten.Het was echter niet mogelijk om er producten via te kopen.Kaufhaus Österreich was slechts een verzameling slecht functionerende links die naar de betreffende online winkel verwezen.De zoekfunctie werkte niet goed en gebruikers konden alleen naar dealers zoeken en geen producten vinden.Een zoektocht naar "schoenen" leverde hits op op een bergboerenterrein, een tafeltenniswinkel en een kinderkledingwinkel.Wie in de buurt van Wenen naar "fietsen" zocht, vond aanbiedingen uit Vorarlberg, 600 kilometer verderop. om een ​​commerciële website te runnen), moest deze al na drie maanden offline worden gehaald.(19)Een recent overheidsproject heeft soortgelijke kritiek gekregen van activisten voor gegevensbescherming.Met Chancenreich Österreich (letterlijk vertaald als "rijk aan kansen Oostenrijk"), een plan dat werd gepresenteerd door de kanselier en vice-kanselier, evenals de minister van digitale en economische zaken, wil Oostenrijk een digitale en duurzame economie afdwingen.Volgens dit plan zal Oostenrijk uitgebreid gebruik maken van gezondheidsgegevens, voornamelijk afkomstig van elektronische gezondheidsdossiers van burgers, voor academisch onderzoek, om de pleegsituatie te optimaliseren en een efficiënt en toegankelijk gezondheidszorgsysteem mogelijk te maken.Oostenrijk moet "Europa's hub worden voor onderzoek en commercialisering van farmaceutische en medische technologie".(20) Internationale partners moeten samenwerken door gespecialiseerde gezondheidsdatasets aan elkaar beschikbaar te stellen.Het plan bevat ook het voornemen om bestaande regelgevende en wettelijke kaders uit te breiden en aan te passen om uitgebreid gebruik van gezondheidsgegevens mogelijk te maken.Gegevensprotectionisten bekritiseren dat de betrokken gegevens gevoelig zijn en dat er een duidelijke toezegging was van politici om deze veilig te bewaren en niet aan derden te overhandigen.(21)Een ander project dat door de Oostenrijkse regering is voorgesteld, heeft tot doel een nieuwe uitgebreide database te creëren door de federale wet op de statistiek en de wet op onderzoeksorganisaties te wijzigen.(22) Alle gegevens die al beschikbaar zijn bij Statistics Austria zouden daardoor worden samengevoegd tot een nieuwe "superdatabase" met gegevens van andere overheidsregisters, om voordelen te behalen voor het Oostenrijkse wetenschapscentrum.Onderzoeksinstellingen zouden toegang krijgen tot de (gepseudonimiseerde) data, maar ook zakelijke spelers.De Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit en de Oostenrijkse Orde van Advocaten bekritiseerden het ontwerp en riepen op tot verdere wettelijke garanties voor de bescherming van persoonsgegevens, verplichte controle en doeltreffende sancties in geval van inbreuk.(23)Digitalisering kan een nuttig instrument zijn om kosten te verlagen en processen te stroomlijnen, maar vereist ook duidelijke politieke doelen en juridische en technologische kaders.Deze kaders moeten zorg dragen voor de rechten van personen en betrokkenen en deze verankeren.In Oostenrijk is het toe te juichen dat er geld en tijd kan worden bespaard en dat de communicatie met autoriteiten, ondernemingen en burgers kan worden versneld en vereenvoudigd door meer interconnectiviteit en digitalisering van processen.Er moet echter voor worden gezorgd dat de rechten van de mensen die door de digitalisering worden getroffen, niet worden ingeperkt.Besluitvormers (in Oostenrijk) moeten ervoor zorgen dat ze alle zorgen aanpakken bij het implementeren van nieuwe technologieën en mogelijkheden en geen beslissingen nemen die uitsluitend gebaseerd zijn op politieke of economische belangen.De bescherming van de rechten van mensen moet immers voorop staan, want digitalisering raakt ons allemaal – vroeg of laat.Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Florian Terharen van Schoenherr via telefoon (+43 1 534 37 0) of e-mail ([email protected] ).De Schoenherr-website is toegankelijk via www.schoenherr.eu.(1) Eerste rapport over digitale transformatie van het federale ministerie van Defensie, oktober 2019. Klik hier om het rapport te openen.(2) Zie OESO, Science, Technology and Innovation Outlook 2016 – Megatrends impacting science, technology and innovation.(3) Accenture Studie, juni 2020, Digitalisierung – Konjunkturmotor in der Krise, blz. 8 en volgende.(4) Bundesgesetz über Regelungen zur Erleichterung des elektronische Verkehrs mit öffentlichen Stellen (E-Government-Gesetz – E-GovG), BGBl.Ik nr. 10/2004.(5) Voor meer informatie klik hier.(6) Voor meer informatie klik hier.(7) Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG.(8) Voor meer informatie klik hier.(9) Voor meer informatie klik hier.(10) Voor meer informatie klik hier.(11) Voor meer informatie klik hier.(12) Bock-Schappelwein, Firgo et al 2021, Digitalisierung in Österreich: Fortschritt, digitale Skills und Infrastrukturausstattung in Zeiten von COVID-19.(13) KMU Forschung Oostenrijk, e-Commerce Studie Österreich – Konsumverhalten im Distanzhandel.(14) Voor meer informatie klik hier.(15) Klik hier voor meer informatie.(16) Voor meer informatie klik hier.(17) Klik hier voor meer informatie.(18) Voor meer informatie klik hier.(19) Voor meer informatie klik hier.(20) Voor meer informatie klik hier.(21) Klik hier voor meer informatie.(23) DSB 03.08.2021, 38/SN-135/ME XXVII.GP - Stellungnahme zu Entwurf;Österreichischer Rechtsanwaltskammertag 9 augustus 2021, 64/SN-135/ME XXVII.GP - Stellungnahme zu Entwurf.© Copyright 2006 - 2022 Law Business Research