De digitale reclame langs de voetbalvelden verleden zich straks aan de tv-kijker aan

2021-11-04 06:47:15 By : Mr. Kim Zhang

Jouw sneakpreview van de toekomst

Aan die digitale reclameborden langs de sportvelden zijn we gewend. Organisatoren, reclamemarketeers en bedrijven voor een miljoenenpubliek. Deze vorm van reclamemaken heeft echter ook een groot nadeel: alle toeschouwers – wereldwijd – zien dezelfde reclame. Daar heeft het Fraunhofer-Institut für Intelligente Analyse- und Informationssysteme IAIS nu een oplossing voor gevonden.

Het instituut heeft een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt de inhoud van de borden aan verschillende doelgroepen aan te passagiers. Dit is elke televisieomroeporganisatie eigen inhoud op de borden tonen die gericht is op een specifiek publiek van landspecifiek is, zodat mensen die bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd bekijken die wereldwijd wordt uitgezonden, dezelfde borden te zien maar elk met een totaal verschillende inhoud .

Chromakey – ook bekend als het blauwe of groene scherm, maakt het mogelijk op televisie achter een presentator een beeld te projecteren. Zo lijkt het dan of hij aan het strand staat, in plaats van in de studio te Hilversum. Het Fraunhofer-team gebruikte de kleur magenta. Overigens is elke kleur mogelijk, aanvankelijk de onderzoekers.

Je snelle innovatie overzicht: Elke zondag onze beste artikelen in je inbox!

De borden voor de reclame bestaan ​​uit LED-panelen die inhoud kunnen worden getoond. Ulrich Nütten, hoofd afdeling van de Media Engineering, die het in het instituut ontwikkelingsproces toelicht.

“We hebben de weergave van de reclame verkort tot 18 milliseconden. Gedurende de twee milliseconden toont het bord een magenta kleurvlak. Deze magenta flits is te kort om door het menselijk oog te worden.”

De camera's in het stadion ziet niet de echte reclame, maar alleen het vlak met het oppervlak. “Nu komt Chromakey in het spel. In het beeld dat de camera van het stadion naar de studio levert, wordt een nieuwe inhoud op het magenta kleurvlak geprojecteerd. Op die manier ontstaat een reclamestroom die naadloos opgaat in het tv-beeld.”

Terwijl de toeschouwers in het stadion de echte kijkers zien, krijgen de kijkers thuis een heel andere boodschap voorgeschoteld. Maar voor hen lijkt het ook de reclame op de borden in het stadion staat. Zelfs als een atleet voor een bord staat van ervoor en weer huur, is dat geen probleem, zei hij. “De technologie is nu zo uniek dat er in zo'n situatie geen zomen, kleurvervormingen of onscherpte zijn”, zegt Nütten.

De uitrusting eerst een moeilijkheidspoging. Wisselende cameraperspectieven van panning shots zorgen ervoor dat de borden in perspectief vervormd lijken. De externe gegenereerde reclame-inhoud moet worden aangepast dat hij altijd binnen de grenzen van die vlakken blijft.

De oplossing bestaat erin dat het team volgmodules op de camera's wordt geplaatst die voortschrijdend hoe de camera's veranderen en draaien. Deze AI-software gebruikt om de reclameborden voortdurend te herberekenen en perspectiefvervorming te ontwikkelen.

“Twee in de handel verkrijgbare PC's met een grafische kaart zijn voldoende. Als de ene PC het magenta vlak in het tv-beeld, projecteert de andere vervolgens de reclame-inhoud”. De onderzoekers zijn nu al bezig om te zorgen dat de technologie in de toekomst ook tv-formaten in het 8K-formaat met de hoogste resolutie zal ondersteunend. De technologie wordt op de markt gebracht door de Zwitserse onderneming ViboTec AG.

Foto: Veldreclame op basis van Chromakey opent nieuwe marketingmogelijkheden voor tv-uitzendingen van voetbalwedstrijden. Fraunhofer-experts met apparatuur voor de Bay Arena in Leverkusen. © Fraunhofer

Innovation Origins is een onafhankelijk nieuwsplatform, dat een onconventioneel verdienmodel heeft. Wij worden gesponsord door bedrijven die onze missie ondersteuning: het verhaal van innovatie. Lees hier meer.

Op Innovation Origins kan je altijd gratis artikelen lezen. Dat willen we ook zo houden. Heb je nou zo erg genoten van de artikelen dat je ons een bedankje wil geven? Gebruik dan de donatie-knop hieronder:

Petra Wiesmayer is een journalist en auteur die talloze interviews heeft gedaan met internationale personen en onderzoek heeft gedaan naar en artikelen heeft geschreven over entertainment, autosport en wetenschap voor. Ze is gefascineerd door technologie die de toekomst van de mensheid zou kunnen vormengeven en leest en schrijft er graag over.

Je moet inloggen om een ​​reactie te kunnen plaatsen.

Elke zondag onze beste artikelen in je inbox!