Aanzienlijke groei in de digitale advertentiemarkt

2022-07-15 19:39:40 By : Ms. Rongtong GD

De Europese markt voor online reclame is in 2021 met 30,5% gegroeid tot 92 miljard euro. Dit blijkt uit het jaarlijkse AdEx Benchmark Report van IAB Europe, in Nederland vertegenwoordigd door VIA Nederland.

Het gepubliceerde benchmark rapport biedt inzicht in de Europese uitgaven voor digitale advertenties en signaleert trends in de reclamemarkt. Zo kende alle markten in 2021 op jaarbasis een groei van dubbele cijfers. Turkije kende de meest dynamische markt met een uitzonderlijke groei van 99,7%. Verder was er in geen enkel land sprake van een afname van digitale advertenties, wat aantoont dat de digitale reclamemarkt is hersteld van de uitdagingen en impact van COVID-19.: “De afgelopen twee jaar waren voor velen een uitdaging en het is bemoedigend om zo'n positieve groei voor onze sector te kunnen melden.” Aldus Townsend Feehan, CEO van IAB Europe.

Met een voorspeld groeipercentage van 28,6% voor 2021, overtroffen de markten alle verwachtingen en bereikten ze een groeipercentage van maar liefst 30,5%. Het hoogste groeipercentage sinds 2008. In Nederland was deze groei met 31,2% nóg iets hoger.

Video was een belangrijke aanjager van deze groei, zowel binnen als buiten het advertentiebudget sociale media. Video groeide met 46,2% en is nu goed voor 41% van alle uitgaven voor display-advertenties. Bij Digital Audio werd de meest sterke procentuele groei geconstateerd. Adverteerders gaven in Europa voor 700 miljoen euro uit aan digitale reclame bij radiozenders en podcasts, en groeide daarmee met 50,7%. Audio is daarmee de grootste groeier in het Europese digitale reclamelandschap.

Als we kijken naar de uitgaven per hoofd van de bevolking voor digitale advertentie, blijven sommige belangrijke markten nog steeds achter bij het Europese gemiddelde van €115; Spanje bijvoorbeeld voor € 92 en Polen voor € 38. Dr. Daniel Knapp, hoofdeconoom, IAB Europe, die de studie samenstelde en presenteerde, merkte op: “Europese digitale advertentiemarkten zijn zeer heterogeen en vertonen toch een groot verschil in advertentie-uitgaven per hoofd van de bevolking. Zelfs tussen landen met een vergelijkbare economische situatie zie je grote verschillen hierin. Dit wijst erop dat er nog veel ruimte is voor groei.”

Bekijk en download het volledige rapport hier

Omdat ieder brein anders mag zijn

Welke initiatieven ontwikkelen zich om brand safe te in kopen? Van brand safety naar brand suitability.

Omnichannelmarketing: wat is het, hoe zet je het in en wat zijn de succesverhalen? Abovo Maxlead deelt het in het omnichannelmagazine.

Nieuwe lichting talent heeft voorkeur voor carrière start bij specialized agency

Met een goed verhaal kom je ver maar win je niet.

Omdat ieder brein anders mag zijn

Welke initiatieven ontwikkelen zich om brand safe te in kopen? Van brand safety naar brand suitability.

Omnichannelmarketing: wat is het, hoe zet je het in en wat zijn de succesverhalen? Abovo Maxlead deelt het in het omnichannelmagazine.