Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin - VROOM.be

2021-12-13 08:11:16 By : Mr. Jeremy Cao

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn populairste bestelwagen. Deze volledig emissievrije ë-Berlingo is een opsteker voor vermogende families die op zoek zijn naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

De derde generatie van de Berlingo, onthuld in 2018, staat op een platform van de nieuwste generatie, waarvan hij vooral het voorste deel deelt met de Peugeot 3008. Hij heet EMP-2 en heeft het model qua prestaties flink verbeterd. comfort, rijprecisie en wegligging. Tot nu toe moest je kiezen uit een beperkt aanbod aan motoren (1.6 PureTech benzine met 110 of 130 pk en 1.5 BlueHDI met 100 of 130 pk), maar de 2021-catalogus wordt aangevuld met een puur elektrische variant, die herkenbaar is aan een licht Dichterbij kijken. uitstraling, met bijvoorbeeld een gesloten radiatorrooster en specifieke logo's.

Net als zijn neef Peugeot e-Rifter heeft de ë-Berlingo een elektromotor van 136 pk (100 kW), aangedreven door een batterij van 50 kWh, en een actieradius van 280 kilometer (volgens WLTP-cyclus). Het goede nieuws is dat de batterij onder de vloerplaat van het model kon worden geplaatst, zodat er geen binnenruimte of kofferbak verloren ging. Zo behoudt het model zijn duizend-en-een praktische aspecten, te beginnen met de talrijke opbergvakken (26 om precies te zijn), zowel in de vloer als tegen het plafond, of de circa 60 liter die binnen handbereik zijn. Citroën kondigt met trots aan dat het interieur een nuttige inhoud van 4.000 liter te bieden heeft: een echte verhuiswagen, deze ë-Berlingo.

Naast die koninklijke ruimte behoudt het model ook zijn legendarische modulariteit en gebruiksgemak. Zo heeft hij nog een achterbank met drie losse stoelen die in een oogwenk onder de vloer verdwijnen, of de rechter voorstoel die helemaal neerklapbaar is. Ook de kofferklep krijgt een extra punt door de separaat te openen achterruit (optioneel) of de klaptafel in de bagageruimte die tot 25 kilo kan dragen te openen. Zo kun je een picknick in de natuur organiseren of een luier verschonen. De ë-Berlingo bestaat ook in een XL-versie, die 35 centimeter langer is.

De basisversie biedt vijf zitplaatsen, maar als optie kunnen twee extra stoelen in de kofferbak worden geplaatst. De XL heeft die standaard.

Wie overweegt een elektrische auto aan te schaffen, wil weten wat de verwachte actieradius en oplaadtijd zijn. Met een aangekondigde actieradius van 280 kilometer ligt de ë-Berlingo in lijn met het gemiddelde van het segment. De bestuurder kan de manier waarop hij zijn auto gebruikt instellen volgens drie rijmodi: Normaal (109 pk), Eco (82 pk) en Power (136 pk). De topsnelheid is in ieder geval begrensd op 135 km/u. Van de drie rijmodi voelt de Eco-modus duidelijk minder levendig aan dan de andere twee, maar voor gebruik in de stad is hij prima geschikt. Het in deze modus ontwikkelde koppel (180 Nm) is direct beschikbaar, zoals bij elke elektromotor. Tijdens een proefrit van ruim een ​​uur, waarin we de drie rijmodi hebben uitgeprobeerd en afwisselend landelijk, stads- en snelwegen hebben gereden, lag ons verbruik rond de 15 kWh/100 km, waarbij we niet bepaald met een ei onder het gaspedaal reden. pedaal. Met de 50 kWh-accu volledig opgeladen zou het model dus een actieradius van bijna 300 kilometer bieden, met de klimaatregeling uitgeschakeld, de lichten uit en slechts één passagier aan boord.

Voor opladen hangt alles af van het type oplaadpunt dat je kunt gebruiken. Bij een klassiek stopcontact (16A) moet je rekenen op 15 uur om van 0 naar 100 procent op te laden. Een wallbox van 7,4 kW kan er 7,5 uur mee doen, terwijl een wallbox van 11 kW de oplaadtijd beperkt tot 5 uur. Ten slotte kan de batterij met een snellader (maximaal 100 kW) in slechts 30 minuten 80 procent van zijn capaciteit herstellen. Het model heeft overigens twee laadingangen: een Type 2 voor het opladen van de accu via wisselstroom en een Combo CCS-ingang voor gelijkstroom.

Om de actieradius nog verder te optimaliseren, kun je de energierecuperatie ook activeren via de B-knop op de middenconsole. Zodra dit is gebeurd, wint de aandrijflijn kinetische energie terug tijdens het remmen en vertragen om de batterij te sparen.

Het stuur van een elektrische auto nemen is altijd een interessante ervaring, zeker als je een conventionele auto gewend bent. Natuurlijk is de stille werking het meest indrukwekkend. Het is een uitstekende test voor de kwaliteit van de montage, omdat er geen geluid en trillingen zijn van een verbrandingsmotor die ander piepen en kraken overstemt. Hoewel de ë-Berlingo in de basis een bestelwagen is, moeten we constateren dat de afwerking geen grote gebreken vertoonde, integendeel. Zelfs een kuil in de weg of een verkeersdrempel verstoorde de zalige stilte in het interieur van het model niet. Goed gedaan.

Nog een sterk punt: het rijplezier en de algemene balans van dit model. De plaatsing van de batterijen onder de vloer geeft hem een ​​zwaartepunt dat niet zou misstaan ​​in een sportcoupé, waardoor de ë-Berlingo perfect vlak blijft en een verrassende hoeveelheid dynamiek en wendbaarheid toont voor een leveringspauze. Dat maakt dit model erg fijn om elke dag mee te rijden.

Ook Citroën heeft de veiligheid van zijn nieuwe Berlingo niet gespaard. Het model maakt gebruik van 18 technologieën die tegelijkertijd bijdragen aan veilig en sereen rijden. Zo beschikt hij over een Lane Departure Warning, een attentiewaarschuwing voor de bestuurder, een functie die u aanzet tot het nemen van een koffiepauze, een stabiliteitscontrole voor aanhangers, verkeersbordherkenning en een dodehoekwaarschuwing. Daarbij komt nog een reeks elementen die in het dagelijks gebruik zeer prettig zijn, zoals het head-up display, de hill-departure-hulp, de achteruitrijcamera en de cruisecontrol.

Er zijn drie uitrustingsniveaus beschikbaar voor de ë-Berlingo: Feel and Shine Pack voor het klassieke model, Shine voor de XL. De Feel is al goed uitgerust en omvat onder meer airconditioning, een digitale radio met een 5-inch scherm, twee schuifdeuren, Bluetooth handsfree kit met USB en verwarmde buitenspiegels met elektrische verstelling. Het Shine and Shine Pack voegt de afzonderlijk te openen achterruit, vier elektrische zijruiten, de Connect Play met 10-inch touchscreen of de drie afzonderlijk neerklapbare achterbank toe.

De ë-Berlingo Feel is verkrijgbaar vanaf 38.150 euro, de Shine Pack vanaf 40.980 euro en de Shine XL vanaf 41.330 euro.

De nieuwe Citroën ë-Berlingo blijkt opmerkelijk zuinig te zijn. Zo'n buitengewone orderonderbreking heeft natuurlijk ook zijn prijs. Dit kan echter wel gerelativeerd worden wanneer u rekening houdt met eventuele bonussen en belastingvrijstellingen. Het merk met de visgraat spreekt ook van ongeveer 30 procent lagere gebruikskosten dan een klassieke Berlingo. Hier komen dus wat berekeningen bij kijken, zeker als je minder dan 200 kilometer per dag rijdt, zoals 80 procent van de eigenaren van een bezorgpauze.

Bent u op zoek naar een Citroën? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw en tweedehands! Ontdek nu hier onze nieuwste Citroën-advertenties:

Dit is een stijging van meer dan 20%!

Traxio bevestigt dat de Waalse regering de particuliere automobilist probeert te straffen.

Met hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy ontegensprekelijk hoger geklommen. Zozeer zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaarden vergeten en een steeds ruimer en modulairder interieur bieden. Maar wat moet dat kosten?

Vanaf 2025 mag het Belgische Umicore kathoden leveren voor de batterijen van de VW-groep.

Het vermogen van de atmosferische V8 van BMW-origine is in deze radicale Morgan opgevoerd tot 375 pk! Dit maakt het de krachtigste auto die het merk ooit heeft gemaakt.

Kerstshoppen in Londen is dit jaar wat moeilijker, maar deze video neemt je mee naar de straten van de Britse hoofdstad aan het stuur van Stirling Moss' legendarische Mercedes-Benz 300 SLR '722'!

De autofabrikant met de ster is de eerste die met trots een autonoom rijsysteem claimt dat wereldwijd is goedgekeurd! Maar er zijn nog enkele beperkingen...

Terwijl de 1-Serie een goede voorwieltractor is geworden, heeft BMW een architectuur met achterwielaandrijving behouden voor zijn nieuwe 2-Serie. Maar biedt het nog steeds de "Freude am Fahren" die het merk zo dierbaar is?

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en om u eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford maar liefst 4 speciale edities gepresenteerd! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Met hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy ontegensprekelijk hoger geklommen. Zozeer zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaarden vergeten en een steeds ruimer en modulairder interieur bieden. Maar wat moet dat kosten?

Agressiever, sportiever en dynamischer, deze GT-versie van de Amerikaanse SUV gedraagt ​​zich niet als de ontembare volbloed die we hadden verwacht...

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst beschikbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Het biedt nu een breed scala aan geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zojuist zijn assortiment uitgebreid met een zeer zeldzame EB 112. Van deze vierdeurs Bugatti zijn slechts 3 exemplaren gebouwd!

De Japanse merken kunnen in dit nieuwe betrouwbaarheidsonderzoek wederom uitstekende resultaten laten zien.

De nieuwe Jogger wordt bij ons gelanceerd op 24 december en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel gaat deze nieuwe gezinsgerichte Dacia crossover kosten?

Dagelijkse update van de meest interessante auto's, recensies en nieuws...