INM-moeder Mediahuis ziet omzet stijgen met 15% in 2020 te midden van digitale groei

2021-12-27 03:37:42 By : Ms. Sophia Ho

Meld u aan voor meldingen van The Irish TimesKlik gewoon op "Meldingen toestaan" in het bericht dat in uw browser verschijnt om ze te activeren.We sturen u in de toekomst een snelle herinnering, voor het geval u van gedachten verandert.Independent House aan Talbot Street in Dublin, de thuisbasis van mediagroep INM.Foto: Alan Betson / The Irish TimesMediahuis, het Belgische moederbedrijf van Independent News & Media (INM), zag zijn omzet stijgen tot € 990,5 miljoen in 2020 – een stijging van 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor – terwijl bezoekers van zijn nieuwssites en apps “door het dak gingen” en het profiteerde van het eerste volledige jaar van zijn INM-eigendom.De nieuwsmediagroep, die de overname van INM in juli 2019 voltooide, zei dat Ierland nu 18 procent van zijn omzet bijdraagt, wat de gecombineerde omzet van de Ierse titels op € 178,3 miljoen voor 2020 zou brengen.De groep, die ook actief is in België, Nederland en Luxemburg, boekte een winst voor belastingen, rente en afschrijvingen van € 171,5 miljoen en een bedrijfsresultaat van € 121,9 miljoen, waarbij de laatste met 85 procent steeg ten opzichte van € 65,9 miljoen vorig jaar .Het “nettoresultaat” kwam uit op € 58,6 miljoen, bijna een verviervoudiging.Mediahuis omschreef 2020 als een "bijzonder en uitdagend jaar" dat, ondanks de impact van Covid-19 op de advertentie-inkomsten, "uiteindelijk had geresulteerd in een sterke prestatie" als gevolg van "rotsvaste resultaten in lezersinkomsten".Tegen het einde van 2020 werden de eerste tekenen van marktherstel in reclame zichtbaar, maar de druk op deze omzet zal naar verwachting aanhouden na een daling van 10-20 procent vorig jaar, afhankelijk van het merk en de markt.Dankzij de groei van het digitale abonnement kon het "een deel van dit verlies" compenseren.De nieuwssites van de groep registreerden "ongekende aantallen bezoekers", waarbij het aantal digitale abonnees "aanzienlijk toenam".Het totale aantal abonnees bedraagt ​​nu meer dan 1,7 miljoen.Ongeveer 66 procent hiervan waren gedrukte abonnees en 34 procent digitaal, terwijl een op de drie die als digitale abonnees worden geteld, hun aankoop vaak combineert met een gedrukte weekendkrant, zei het.De groep had 1,7 miljoen dagelijkse app-gebruikers en in totaal 28,5 miljoen podcast-plays, zei het ook.Mediahuis lanceerde afgelopen februari digitale abonnementsproducten voor Independent.ie, waarbij het bedrijf onlangs aangaf dat het in het eerste jaar 32.500 abonnees had.Het bedrijf heeft 750 mensen in dienst in Ierland, waar het eigenaar is van de Irish Independent, Sunday Independent, Belfast Telegraph, de Herald, de Sunday World en verschillende lokale titels."Covid-19 bracht natuurlijk zijn uitdagingen met zich mee, maar het heeft de digitale transitie en verdere groei van INM op geen enkele manier vertraagd", zegt INM-topman Mark Vangeel.In 2020 bereikte Independent.ie elke dag ongeveer 800.000 mensen, en Belfasttelegraph.co.uk wist gemiddeld meer dan 211.000 mensen binnen te halen, aldus Mediahuis.De nieuwssite en app Sundayworld.com, gelanceerd in oktober 2019, heeft nu gemiddeld 55.000 dagelijkse gebruikers, beweerde het.De losse verkoop van de gedrukte INM-kranten "kwam vorig jaar onder druk" als gevolg van Covid-19-beperkingen, maar weekendedities van de titels " bleven sterke resultaten opleveren in de printmarkt".“Door de stappen die Mediahuis de afgelopen jaren heeft gezet op het gebied van digitale transformatie stonden we als groep sterk toen de Covid-19-crisis toesloeg.De veerkracht en wendbaarheid van onze organisatie werden zwaar op de proef gesteld.Maar Mediahuis doorstond de test met vlag en wimpel', zegt topman Gert Ysebaert.De heer Ysebaert zei dat Mediahuis erin geslaagd was om de switch te maken van een printbedrijf met digitale expertise naar een “digitaal bedrijf dat ook uitzonderlijk sterke printmedia maakt” in wat “een scharnierjaar” was voor het bedrijf.De groep, die De Telegraaf in Nederland en De Standaard in België tot de titels rekent, zette zijn expansie in 2020 voort, waarbij de overname van het Nederlandse bedrijf NDC mediagroep net voor het einde van het jaar werd afgerond.Het verwierf in de loop van 2020 100 procent van het Ierse autodatabedrijf Cartell.ie, maar verkocht zijn belang van 50 procent in de Irish Daily Star aan de Britse mediagroep Reach.Irish Times-producten en -dienstenHelaas kunnen we USERNAME uw laatste betaling niet verwerken.Werk uw betalingsgegevens bij om te kunnen blijven genieten van uw Irish Times-abonnement.