Hollyland COSMO C1 Review - Newsshooter

2021-12-13 08:15:32 By : Mr. Grady Gui

De COSMO C1 is de nieuwste toevoeging aan de COSMO-serie. Het belangrijkste verkoopargument van de COSMO C1 is dat het het eerste draadloze videosysteem in de branche is dat een UVC-interface (USB Video Capture) integreert. Hierdoor kan de COSMO C1 een vereenvoudigde oplossing bieden voor het streamen en delen van video in de cloud.

Volgens Hollyland biedt de COSMO C1 realtime videobewaking tot een zichtlijn van 300 meter. Het bevat ook een versterkte signaalsterkte, betere anti-interferentiemogelijkheden in het 5,1GHz-5,8GHz frequentiespectrum.

Met een groot aantal 'betaalbare' draadloze videotransmissiesystemen die nu de markt overspoelen, besloot Hollyland iets te maken dat een beetje anders was. De salontruc van de COSMO C1 is dat Hollyland UVC (USB Video Capture) heeft geïntegreerd. Hierdoor kunt u één USB-C-kabel gebruiken om tot 1080 60p-video rechtstreeks naar uw computer te sturen voor directe livestreaming. U hoeft geen enkel type video-opnameapparaat te gebruiken, aangezien de invoer door uw computer wordt herkend als een webcambron.

Ik heb in de loop der jaren veel draadloze videosystemen beoordeeld en de bouwkwaliteit van zelfs de meest budgetvriendelijke opties is steeds beter geworden. De COSMO C1 is behoorlijk stevig gemaakt. De buitenbehuizing voelt robuust aan en ik denk niet dat hij zal breken als je hem laat vallen.

De SDI-connectoren zijn iets verzonken, net als de HDMI.

De aan / uit-schakelaar is redelijk solide en voelbaar, maar het scrollwiel voelt een beetje aan de goedkope kant. Het beweegt een beetje wanneer je het gebruikt en dit kan mogelijk iets zijn dat de baan kan afbreken.

Over het algemeen vind ik de COSMO C1 goed gemaakt en ik denk dat de meeste mensen meer dan tevreden zullen zijn met de manier waarop hij is gebouwd.

De COSMO C1 RX-eenheid weegt 210 g / 7,41 oz. De TX-eenheid weegt 214 g / 7.55oz.

Ze zijn niet klein, maar ook niet te groot. Ik zou zeggen dat ze ongeveer even groot zijn als andere vergelijkbare SDI/HDMI-systemen.

Dit gewicht en formaat maken ze misschien niet al te geschikt voor kleine camera's. Persoonlijk denk ik dat de COSMO C1 meer thuis zou zijn op kleine tot middelgrote digitale bioscoopcamera's dan op spiegelloze hybrides.

De COSMO C1 wordt geleverd met de volgende items:

Je krijgt ook een kleine harde koffer waar alles in past.

Aan de rechterkant van de TX- en RX-eenheden bevindt zich een klein OLED-scherm waar u cruciale informatie kunt zien en wijzigingen kunt aanbrengen.

Er is een kleine scroll-draaiknop die u gebruikt om wijzigingen aan te brengen. De interface is erg basic, maar het klaart de klus.

De COSMO C1 maakt gebruik van synchrone frequency hopping met een geclaimde snelheid van 0,001s aan zowel de ontvangende als de zendzijde. U kunt een handmatige of automatische schakelmodus gebruiken, afhankelijk van uw behoeften.

Volgens Holyland heeft de COSMO C1 al duizenden kanaalwisseltests uitgevoerd in de handen van bètatesters.

Dit is misschien wel het grootste verkoopargument van het COSMO C1-systeem, de mogelijkheid om rechtstreeks via USB-C te livestreamen.

Dus hoe werkt het? Nou, volgens Hollywood is het super simpel. U sluit gewoon een USB-C-kabel aan op de RX-eenheid en vervolgens op uw computer en het zou moeten werken.

Nu, ik probeerde dit en ik raakte meteen een bakstenen muur. Het werkte niet. Blijkbaar werkt de streamingfunctionaliteit momenteel alleen met OBS en zal volledige ondersteuning naar Zoom en Skype komen in een komende firmware-release. Geen van deze informatie werd ergens vermeld, zelfs niet op hun website. Het irriteert me echt wanneer een bedrijf een product lanceert met een item met een groot ticket dat nog niet eens werkt voor de meeste streamingplatforms.

Hierboven kun je zien wat er gebeurde als ik Zoom probeerde te gebruiken met de COSMO C1! Zoom herkent dat er een apparaat is aangesloten, maar het signaal lijkt vervormd te raken.

Hierboven zie je dat ik hetzelfde resultaat kreeg toen ik Skype probeerde te gebruiken.

Potentiële kopers van de COSMO C1 moeten dit van tevoren weten, want niemand wil een product kopen om erachter te komen dat een van de functies die ze specifiek wilden, momenteel niet beschikbaar is. Ter verdediging van Hollyland denk ik dat een firmware-update deze problemen waarschijnlijk zal oplossen (zie hieronder aangezien de firmware nu is uitgebracht).

Persoonlijk denk ik niet dat de mogelijkheid om rechtstreeks via USB-C te streamen zo'n groot probleem is als marketingmensen je willen laten geloven. U kunt een HDMI USB-opname-interface kopen voor ongeveer $ 20 USD en u weet dat dit echt zal werken. U kunt eenvoudig een HDMI-kabel aansluiten op uw RX-eenheid en vervolgens op de opname-interface om exact hetzelfde resultaat te bereiken.

Daarbij is het altijd fijn om zo min mogelijk schakels in de keten te hebben.

UPDATE: Het lijkt erop dat Hollyland nu een nieuwe firmwareversie heeft voor de COSMO C1. Deze firmware-update voegt de volgende mogelijkheden toe:

Ik heb de USB-C-streaming geprobeerd na het updaten van de firmware en het werkte, maar het lijkt erg temperamentvol over welke USB-C-kabel je gebruikt. Ik heb 3 verschillende kabels geprobeerd voordat ik er een vond die werkte.

Ik ontdekte dat het beeld er erg groen uitzag toen het uit de camera kwam (in dit geval was het een Panasonic S1H) en het kwam niet overeen met de kleur die ik op mijn camera zag.

Er was ook nogal wat vertraging met het signaal.

Ik heb Facetime ook geprobeerd en het werkte ook.

Zowel de TX- als RX-units hebben iets verzonken antenne-aansluitpunten.

Hollywood geeft je drie sets antennes. Twee zijn je traditionele zwaardstijl, terwijl je ook een extra set 'paddestoel'-antennes krijgt.

Hollyland heeft een enkel 1/4 20 "montagegat toegevoegd aan zowel de TX- als RX-eenheden. Deze bevindt zich aan de onderkant van beide units.

Op de voorkant van de TX en RX zit een montageplek voor de meegeleverde cold shoe.

Terwijl de cold shoe mount redelijk goed werkt, is de meegeleverde pan/tilt mount met shoe mount behoorlijk waardeloos.

Ik ontdekte dat als je het gebruikt met een Sony NP-batterij die is bevestigd aan de RX- of TX-eenheid, deze het gewicht niet kan dragen en gewoon omvalt. Ik denk dat het gratis is, dus je mag niet te veel klagen!

De COSMO C1 RX- en TX-eenheden hebben beide ingebouwde batterijplaten die Sony NP-batterijen kunnen bevatten. Je hebt ook de mogelijkheid om hem van stroom te voorzien via een 6-16V DC-ingang of via USB-C.

De batterijplaat is goed gemaakt en batterijen bewegen of wiebelen niet.

Het is leuk dat Hollywood je drie manieren geeft om het apparaat van stroom te voorzien. Het hebben van ingebouwde batterijen zou het formaat klein hebben gehouden, maar de meeste professionals willen geen apparaten met ingebouwde batterijen, tenzij ze een apparaat voor een aanzienlijke tijd van stroom kunnen voorzien.

De COSMO C1 met een Sony NP-batterij op een kleine tot middelgrote digitale camera laten werken, zal hem niet al te zwaar maken. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om draadloze videosystemen rechtstreeks vanaf mijn camera te gebruiken, maar zo doe ik het nu eenmaal.

Wat wel fijn is, is dat je stroombronnen hot-swap als je er toevallig twee tegelijk hebt aangesloten. Als ik bijvoorbeeld de batterij aan heb en ik wil plotseling overschakelen naar een gelijkstroomvoedingsbron, kan ik de batterij eenvoudig verwijderen zonder dat de COSMO C1 wordt uitgeschakeld.

Ik had graag gezien dat Hollyland een DC-naar-D-tap-voedingskabel in de set had opgenomen, in plaats van een AC-voeding.

Zowel de TX- als RX-units hebben een ingebouwde ventilator. De fans zijn superstil en maken bijna geen geluid.

Zelfs nadat zowel de RX- als de TX-units een aanzienlijke tijd aan hadden gestaan, werden ze niet warm.

Het systeem is beperkt tot het verzenden en ontvangen van signalen tot 1080 60p via zowel HDMI als SDI. Het accepteert geen 4K-signalen via HDMI. Als u UHD of 4K opneemt, bieden de meeste camera's u de mogelijkheid om het signaal dat via HDMI of SDI naar buiten gaat, omlaag te converteren.

Waar u zich duidelijk van bewust moet zijn met de COSMO C1 is dat het niet werkt met elk type app, en ook niet dat één TX-eenheid naar meerdere RX-eenheden kan verzenden.

Zowel de COSMO C1 TX- als RX-units hebben zowel SDI- als HDMI-poorten. De TX heeft een SDI In, SDI Out en een HDMI In. De RX heeft een SDI Out, SDI In en een HDMI Out.

Zowel de RX- als TX-units hebben kruisconversie. Dus je zou bijvoorbeeld een HDMI-bron kunnen hebben die binnenkomt en een SDI-bron die uitgaat op de TX-eenheid.

Er zijn ook USB-C- en DC-ingangen op zowel de TX- als RX-eenheden.

Het systeem gebruikt AES-128-codering bij het verzenden van draadloze signalen, zodat uw zicht door niemand anders kan worden gezien of gebruikt.

Zoals ik altijd zeg, moet een goede draadloze video-oplossing eenvoudig en snel te installeren en aan de slag te gaan. Eerlijk gezegd zou dit geen moeilijke taak moeten zijn, en als dat zo is, dan heeft het product naar mijn mening al gefaald.

De COSMO C1 is vrijwel plug-and-play. Je zet gewoon de TX-eenheid aan, voert een videobron in en zet vervolgens de RX aan en sluit hem aan op een monitor.

Het enige dat u hoeft te doen, is ervoor zorgen dat de TX- en RX-eenheid op hetzelfde kanaal staan ​​als u het kanaal niet op AUTO hebt ingesteld. Zodra alles is ingeschakeld, kreeg ik binnen ongeveer 12 seconden een beeld. 12 seconden is redelijk snel voor een draadloos systeem.

Als ik de SDI- of HDMI-kabel eruit trok, duurde het ongeveer 3 seconden voordat het beeld zich herstelde.

Als ik plotseling de framerate op de camera veranderde, verloor ik het signaal helemaal niet, afgezien van een korte zwarte flits.

De COSMO C1 was erg goed in het herstellen van een signaal en het weer aan de gang krijgen als er wijzigingen werden aangebracht. Dit was goed om te zien.

Geen (of bijna) beeldvertraging is een van de belangrijkste redenen waarom u meer geld betaalt voor een duurder systeem. De meeste high-end draadloze videosystemen hebben in principe geen latentie, terwijl veel van de budgetsystemen behoorlijk veel latentie kunnen hebben, vooral die systemen die HDMI gebruiken. Hollyland beweert dat de COSMO C1 een latentie heeft van slechts 40 ms. Aangezien de COSMO C1 SDI gebruikt, zou de latentie in theorie vrij laag moeten zijn. Zo is het? Nou, laten we het uitzoeken.

Ik heb wat latentietests gedaan met de Kinefinity MAVO LF en een SDI-signaal van de camera naar de COSMO C1 TX uitgevoerd. Ik heb toen via SDI een monitor op de RX aangesloten. Ik gebruik altijd dezelfde camera en monitor voor mijn latentietests, dus ik weet dat de testcriteria identiek blijven.

Ik heb het vertragingsgemiddelde gemeten over een reeks van drie tests op 111 ms. Zelfs voor een systeem voor deze prijs is die latentie redelijk hoog, vooral bij gebruik van SDI. Dit overtrof de Hollywood-claims van een latentie van slechts 40 ms ver. Wat u ook in gedachten moet houden, is dat dit cijfer geen rekening houdt met de latentie tussen wat er wordt gefilmd en wat de camera ziet.

Ter vergelijking: de Accsoon CineEye 2S Pro draadloze videozender en -ontvanger had bij gebruik van SDI een gemiddelde latentie van 77 ms bij het bekijken van beelden op een monitor die op de RX was aangesloten toen de TX was ingesteld op overdracht van hoge kwaliteit. Toen ik de TX naar Speed ​​schakelde, kreeg ik een vertragingsgemiddelde over een reeks van drie tests van 53ms. Hierboven zie je een test met exact dezelfde camera, monitor en criteria als de Hollyland-test.

Je moet de beeldlatentie nooit met slechts één camera testen, dus deed ik nog een test met de ARRI AMIRA. Ik heb het signaal van de AMIRA via SDI naar de TX-eenheid gestuurd. Vervolgens heb ik de RX-eenheid via SDI aangesloten op een SmallHD-monitor. Ik heb het vertragingsgemiddelde gemeten over een reeks van drie tests met maar liefst 143 ms. Deze latentie is alleen de latentie tussen de TX- en RX-eenheden. Het omvat niet de latentie tussen wat wordt gefilmd en wat de camera ziet.

Hierboven zie je een test die duidelijk de latentie laat zien tussen het object dat wordt gefilmd, het beeld op de ARRI AMIRA en het beeld dat uit de RX-eenheid komt naar de SmallHD-monitor. Er is geen manier dat Hollyland's latentieclaim van tot 40 ms zelfs maar vaag in de buurt komt van een nauwkeurig getal. Daarom doen we daadwerkelijke tests tijdens beoordelingen. Je moet marketinghypes of geclaimde cijfers nooit geloven.

Hierboven ziet u een SDI-latentievergelijkingstabel waarin de resultaten worden vergeleken die ik kreeg bij het meten van de latentie van de Hollyland COSMO C1, Accsoon CineEye 2S Pro Wireless Video Transmitter & Receiver en de VAXIS ATOM 500 SDI. Deze resultaten zijn allemaal gedaan met exact dezelfde camera en testcriteria.

De Accsoon heeft de beste latentie van alle gecomprimeerde videotransmissiesystemen van minder dan $ 1.000 USD die ik heb beoordeeld.

Om de HDMI-latentie op de COSMO C1 te testen heb ik ook de Kinefinity MAVO LF gebruikt. Ik heb het vertragingsgemiddelde gemeten over een reeks van drie tests op 76 ms. Deze latentie is alleen de latentie tussen de TX- en RX-eenheden. Het omvat niet de latentie tussen wat wordt gefilmd en wat de camera ziet.

Wat verrassend was om te zien, was dat de latentie minder was bij het gebruik van HDMI dan bij het gebruik van SDI.

Nogmaals, ter vergelijking heb ik de Accsoon CineEye 2S Pro draadloze videozender en -ontvanger getest bij gebruik van HDMI en ontdekte dat deze een gemiddelde latentie van 46 ms had bij het bekijken van afbeeldingen op een monitor die op de RX-eenheid was aangesloten toen de TX was ingesteld op Normale transmissie .

Wat betekenen deze latentiecijfers eigenlijk in de echte wereld? Alles onder de 100 ms wordt als laag beschouwd, omdat de meeste mensen zo'n kleine vertraging niet waarnemen. Zodra u meer dan 100 ms krijgt, nemen we een merkbare vertraging waar.

Kijk, als je je draadloze systeem alleen gebruikt voor monitoring en niets anders, dan zal latentie geen groot probleem zijn. Als u echter focuscontrole op afstand wilt doen, moet u echt kijken naar een ongecomprimeerd draadloos videosysteem zonder latentie.

Hierboven kunt u zien dat een ongecomprimeerd draadloos videosysteem in wezen geen latentie heeft. Daarom betaalt u meer geld voor ongecomprimeerde in plaats van gecomprimeerde videotransmissie.

Wat u duidelijk moet weten, is dat de hoeveelheid latentie die u zult zien, sterk kan variëren van camera tot camera, vooral bij gebruik van HDMI.

Kijk, HDMI heeft inherente beeldproblemen, en ja, als je dat combineert met een van de goedkopere draadloze videosystemen, kun je veel latentie krijgen. Aan het eind van de dag moet er een acceptabele limiet zijn die u bereid bent te tolereren.

De latentie over SDI bij gebruik van de COSMO C1 was naar mijn persoonlijke mening te hoog.

Connectoren uittrekken, instellingen wijzigen en ontvangers en zenders in- en uitschakelen is één ding, maar hoe presteert het in de echte wereld?

Hoe zit het met het werkbereik? De werkelijke transmissieafstand is relevant voor de huidige elektromagnetische luchtomgeving, omdat het systeem in de ISM-band werkt en daarom wordt blootgesteld aan allerlei soorten luchtinterferentie van de 5 GHz-band.

Met dit in gedachten besloot ik het bereik en de prestaties van het systeem te testen. Om het bereik van het systeem te testen bleef ik in het zicht van de ontvanger en begon weg te lopen met de TX aan de camera bevestigd. Ik ontdekte dat ik gemakkelijk 350 m (1148′) kon halen en nog steeds een stabiel signaal kon krijgen. Ik weet zeker dat ik nog meer afstand had kunnen krijgen, maar ik kwam uit de rechte weg waar ik de test aan het doen was.

Nu claimt Hollyland een maximaal werkbereik van 1000′ / 304,8 m line-of-site, maar dit zal meestal alleen haalbaar zijn op vlak, open terrein waar weinig draadloze interferentie is. Ik deed deze test in het midden van Tokio, een van de meest overbelaste RF- en WiFi-verkeersgebieden ter wereld. Ik had niet verwacht dat de COSMO C1 in deze omgeving in de buurt zou komen van de geclaimde werkafstand, maar hij overtrof deze met een ruime marge.

Ik kan echt niet uitleggen waarom of hoe, maar de test loog niet. Wat u duidelijk moet onthouden, is dat de afstand die u kunt bereiken sterk varieert, afhankelijk van waar u zich bevindt en hoe u het systeem gebruikt.

De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat het automatische zenderselectiesysteem wel heel goed moet werken.

Ter vergelijking deed ik exact dezelfde test met de Accsoon CineEye 2S Pro Wireless Video Transmitter & Receiver en ik ontdekte dat ik ook 350m (1148′) kon halen en nog steeds een stabiel signaal had. Nogmaals, ik ben er vrij zeker van dat ik nog meer afstand had kunnen krijgen als de weg langer was. Ja, als er iets tussen de RX en de TX komt, gaat u uit elkaar en kunt u het signaal verliezen. Het leuke is dat als je het signaal toch verliest, het terugkomt zodra je weer binnen bereik bent zonder dat je iets hoeft te doen.

Telkens wanneer ik draadloze videozenders test, doe ik de test op exact dezelfde plaats onder dezelfde bedrijfsomstandigheden. Zo krijg ik een goed beeld van hoe verschillende concurrerende systemen zich verhouden.

De Hollyland COSMO C1 is te koop voor $ 899 USD. Dit vertegenwoordigt een redelijk goede prijs-kwaliteitverhouding gezien de mogelijkheden ervan.

Hoe verhoudt deze prijs zich tot een aantal andere vergelijkbare draadloze videosystemen die zowel SDI als HDMI hebben?

Houd er rekening mee dat alle bovenstaande systemen verschillende functies en functionaliteit bieden.

De COSMO C1 heeft niet echt directe concurrentie. Ik ken persoonlijk geen ander systeem dat rechtstreeks via USB-C kan streamen.

Ja, er zijn een heleboel systemen die zowel SDI In/Out als HDMI hebben, maar geen van die systemen kan, voor zover ik weet, een directe uitvoer via USB-C hebben die door een computer kan worden herkend.

Ik denk dat de Accsoon CineEye 2S Pro draadloze videozender en -ontvanger de grootste concurrent van de Holyland COSMO C1 is. Ik heb dit eerder op de site beoordeeld en je kunt die recensie hier lezen.

Een draadloos videotransmissiesysteem moet een rotsvaste betrouwbaarheid hebben. Het moet ook niet in de weg zitten en gemakkelijk te installeren en te gebruiken zijn. 

De Hollyland COSMO C1 is goed gebouwd, relatief eenvoudig in te stellen en te gebruiken, en biedt veel functionaliteit en features. Met een systeem dat zowel SDI als HDMI bevat en de mogelijkheid om rechtstreeks via USB-C te streamen, is dit een zeer veelzijdig product. Zoals ik al zei, is de USB-C-streaming nu verholpen via een firmware-update.

Het werkbereik van het systeem is indrukwekkend en het beeld blijft stabiel zonder uit te vallen. Zodra je buiten bereik gaat en weer binnen bereik komt, wordt er direct weer verbinding gemaakt.

Beeldvertraging is absoluut de achilleshiel van dit product en het is iets waar u zich bewust van moet zijn. Mijn tests toonden aan dat de beeldlatentie behoorlijk dramatisch varieert tussen HDMI en SDI. De beeldvertraging bij het gebruik van SDI was naar mijn persoonlijke mening te hoog voor een product in deze prijsklasse. Als u alleen een afbeelding bekijkt, hoeft latentie niet per se een probleem te zijn, maar als u op afstand probeert scherp te stellen, is dat een groot probleem. Waar u zich duidelijk van bewust moet zijn, is dat elk systeem dat geen ongecomprimeerde video verzendt, latentie zal hebben. Dit is de reden waarom bepaalde systemen meer kosten dan andere.

Ik vond het vreemd dat de laagste latentie die ik kon bereiken was door een HDMI-signaal naar de TX-eenheid uit te voeren. Dat dit minder latency opleverde dan het systeem via SDI te gebruiken, was op zijn zachtst gezegd raadselachtig.

U wilt een product niet kopen, ongeacht hoeveel het kost of voor wie het bedoeld is, en er vervolgens achter komen dat het niet presteert zoals u had verwacht. Ik wil dat u zich bewust bent van wat u kunt verwachten en wat de beperkingen zijn van de COSMO C1.

Hoewel draadloze videotransmissiesystemen de afgelopen jaren dramatisch in prijs zijn gedaald en u nu een redelijk goed systeem kunt krijgen zonder al te veel geld uit te geven, zult u altijd veel meer geld moeten uitgeven als u bijna latentie wilt - gratis optreden.

Over het algemeen is de COSMO C1 goed gemaakt, gebruiksvriendelijk en heeft hij een goed werkbereik, maar persoonlijk vond ik dat latentie een probleem is voor bepaalde soorten toepassingen.

De COSMO C1 is een solide aanbod, maar heeft in deze ruimte te maken met stevige concurrentie van een reeks andere fabrikanten.

Matthew Allard is een meermaals bekroonde, door ACS geaccrediteerde freelance Director of Photography met 30 jaar ervaring in meer dan 50 landen over de hele wereld. Hij is de redacteur van Newsshooter.com en schrijft sinds 2010 op de site. Matthew heeft 42 ACS Awards gewonnen, waaronder vier prestigieuze Gouden Statieven. In 2016 won hij de Award voor Beste Cinematografie op de 21e Asian Television Awards. Matthew is te huur als DP in Japan of voor werk waar ook ter wereld.

Een site voor werkende professionals in de tv- en filmindustrie