Milieugroeperingen slepen KLM voor de rechter wegens vermeende 'greenwashing'

2022-07-01 19:49:25 By : Mr. Simon Sun

In de eerste zaak in zijn soort wordt KLM beschuldigd van het misleiden van passagiers over de duurzaamheid van haar vluchten.Milieugroeperingen hebben juridische stappen ondernomen tegen KLM, waarbij de luchtvaartmaatschappij wordt beschuldigd van "greenwashing" en het overtreden van de Europese consumentenwetgeving.Ze stellen dat de reclamecampagnes van KLM misleidend zijn, omdat ze passagiers de indruk geven dat ze de milieu-impact van hun vluchten volledig kunnen neutraliseren.De rechtszaak is aangespannen door de in Nederland gevestigde actievoerders Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij, bijgestaan ​​door milieuadvocaten van ClientEarth.Dit is het eerste grote geval in zijn soort in de luchtvaartindustrie en zal ongetwijfeld de aandacht trekken van luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld die soortgelijke initiatieven aan passagiers aanbieden.Volgens Hiske Arts, actievoerder bij Fossielvrij NL,“De marketing van KLM misleidt consumenten door te geloven dat vluchten de klimaatcrisis niet zullen verergeren.Maar dit is een mythe.We gaan naar de rechter om te eisen dat KLM de waarheid vertelt over haar van fossiele brandstoffen afhankelijke product.”Simple Flying heeft contact opgenomen met KLM voor commentaar.Voor veel luchtvaartmaatschappijen vormt duurzaamheid een belangrijk onderdeel van hun merkimago en het onderwerp is iets waar passagiers zich de afgelopen jaren steeds meer bewust van zijn geworden.KLM is niet anders.Samen met partner Air France heeft de luchtvaartmaatschappij in oktober vorig jaar toegezegd haar CO2-reductiedoelstellingen af ​​te stemmen op het Akkoord van Parijs van 2015. Het doel is om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5 graad Celsius.KLM's Fly Responsibly-campagne wordt door de luchtvaartmaatschappij omschreven als haar "commitment om een ​​leidende rol te spelen bij het creëren van een duurzamere toekomst voor de luchtvaart."De campagne suggereert dat de luchtvaartmaatschappij op schema ligt om de uitstoot tegen 2050 tot nul terug te brengen. Milieuactivisten stellen echter dat dergelijke beweringen "zeer misleidend" zijn, gezien de geplande toename van het vliegen door de luchtvaartmaatschappij.Sinds 2017 biedt KLM haar passagiers de mogelijkheid om CO2ZERO, het CO2-compensatieproduct van de luchtvaartmaatschappij, aan te schaffen.Het ingezamelde geld wordt gebruikt om bomen te planten en te investeren in duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF).Op haar website legt de luchtvaartmaatschappij het CO2ZERO-schema uit als:“Je betaalt een kleine bijdrage om (een deel van) de impact van je vlucht op het milieu te compenseren.Dit heeft geen invloed op de directe uitstoot van de vlucht zelf, maar je helpt wel door bomen te planten die de CO2 die door je vlucht wordt uitgestoten, weer opnemen.”Campagnevoerders hebben zich in hun juridische stappen gericht op zowel de Fly Responsibly- als de CO2ZERO-campagnes.Het is niet de eerste keer dat de duurzaamheidsinitiatieven van KLM onder vuur komen te liggen.Vorige maand viel de luchtvaartmaatschappij in het reine met de Nederlandse reclametoezichthouder met de marketingcampagne 'Be a hero, fly CO2 zero'.De toezichthouder constateerde dat hoewel het CO2ZERO-initiatief van de luchtvaartmaatschappij ertoe leidde dat sommige emissies werden gecompenseerd, het geen aanspraak kon maken op koolstofneutraliteit.Als onderdeel van de Fly Responsibly-campagne heeft KLM een aantal plannen om haar duurzaamheid te verbeteren.Deze omvatten vlootvernieuwing, operationele verbeteringen, CO2-compensaties en investeringen in SAF.Volgens de luchtvaartmaatschappij kan het vervangen van bestaande kerosine door SAF de CO2-uitstoot met minstens 75 procent verminderen.Alle KLM-vluchten vanuit Amsterdam bevatten sinds januari 2022 standaard een kleine hoeveelheid duurzame vliegtuigbrandstof.Dit komt echter neer op slechts 1% van het totale brandstofverbruik van de luchtvaartmaatschappij.Hoge prijzen en lage productievolumes maken het voor luchtvaartmaatschappijen moeilijk om SAF momenteel op grote schaal te gebruiken, maar de luchtvaartmaatschappij heeft duidelijk gemaakt dat 30% van haar brandstof in 2030 SAF moet zijn.KLM ondersteunt ook openlijk alternatieve duurzame vervoerswijzen voor korte afstanden in plaats van korteafstandsvluchten.Deze rechtszaak die door milieuactivisten tegen KLM is aangespannen, zal zeker aandachtig worden gevolgd door de vele luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld die vergelijkbare CO2-compensatieregelingen aanbieden en voor wie duurzaamheid een belangrijk onderdeel is geworden van hun merkmarketing.Wat vindt u van de beweringen van milieuactivisten?Deel uw mening door hieronder te reageren.Ontdek hier meer luchtvaartnieuws.Steven heeft een gevarieerde achtergrond in communicatie en het was deze passie voor schrijven in combinatie met zijn diepgaande kennis van de luchtvaartindustrie die hem naar Simple Flying leidde.Hij is een fervent linguïst en heeft ook ervaring in vertalen en tolken.Gevestigd in Palma, Spanje